Italiaanse media- en telecombedrijven bieden gratis diensten aan tijdens Corona-crisis
11-03-2020 17:03:00 | Door: David de Jong | hits: 7957 | Tags:

Italiaanse media- en telecombedrijven hebben op initiatief van het Italiaanse ministerie voor technologische innovatie en digitalisering een aantal diensten gratis ter beschikking gesteld ten tijde van de Corona-crisis. Dit gebeurt onder de noemer Solidarieta' Digitale, oftewel digitale solidariteit. Italië telt in Europa het grootste aantal geconstateerde Corona-besmettingen: meer dan tienduizend.

Italië heeft voor het hele land strenge maatregelen uitgevaardigd die erop neekomen dat er een soort huisarrest is opgelegd aan iedereen die zich in Italië bevindt. Om tegemoet te komen aan de mensen die thuis moeten blijven, is het initiatief tot stand gekomen voor een aantal gratis diensten. Telecomoperatoren WindTre (van CK Hutchinson), Vodafone en TIM geven klanten een flinke hoevelheid mobiele data cadeau, Amazon gaf oorspronkelijk ook Prime Video gratis aan klanten, maar is door het succes daarop teruggekomen. Wel biedt het bedrijf Amazon Web Services aan om thuiswerken te faciliteren.

Uitgeverijen Mondadori (tijdschriften) en GEDI (vooral dagbladen maar ook tijdschriften) werken nog aan een aanbod voor onder meer La Stampa en Repubblica. De uitgevers trokken een eerder aanbod in nadat de Corona-crisis tot heel Italië werd uitgebreid. Mediaset biedt twee maanden gratis kijken aan op haar on demand-aanbod Infinity. Ook andere bedrijven in de educatieve en IT-sector (Microsoft) hebben een gratis aanbod voor de thuiszittende Italianen.

De publieke omroep Rai heeft haar programmering deels omgegooid. Het biedt bijvoorbeeld dageljiks op haar themazender Radio Techete schoolradio van vroeger. Ook de educatieve televisiezender Rai Scuola richt zich nu vooral op schooltelevisie-uitzendingen. De publieke televisiezenders hebben zowel op hun reguliere kanalen Rai 1, Rai 2 en Rai 3 als op de themakanalen voor kinderen allerlei specifieke uitzendingen, waaronder extra langdurige nieuwsuitzendingen. Via de on demand-dienst Rai Play wordt dit aanbod prominenter aangeboden. Ook de Italiaanse commerciële zenders van Mediaset en La7 en veel radiostations hebben hun programmering aangepast. Recent opgenomen of rechtstreekse uitzendingen die normaal publiek hebben, wordt zonder publiek gemaakt.

Het Amerikaanse Variety prees de Rai voor haar inzet voor met name haar kinderprogrammering.

www.solidarietadigitale.agid.gov.it
www.rai.it

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie