JWT en Opel lanceren wervingscampagne om meer vrouwelijke autoverkopers aan te trekken
05-03-2018 11:47:24 | Door: Marianna Beets | hits: 4568 | Tags:

Slechts 4 procent van de autoverkopers in het Opel-dealernetwerk is vrouw. Om meer diversiteit op de werkvloer te creëren en vrouwen te inspireren om een carrière als autoverkoper te overwegen is Opel, samen met partner Randstad, een experimentele campagne gestart.

Het beroep autoverkoper is onverminderd actueel. Acht op de tien Nederlanders geeft aan het liefst een auto te kopen bij een merkdealer of universeel autobedrijf. De belangrijkste redenen zijn onder meer advies (49 procent) en persoonlijk contact met de verkoper (38 procent)*. Karaktereigenschappen als klantgerichtheid en inlevingsvermogen worden, naast expertise, belangrijk bevonden bij de aankoop van een auto, en deze worden door de respondenten van het onderzoek vaker geassocieerd met vrouwen dan met mannen.

Speciaal voor de campagne heeft Opel, in samenwerking met JWT Amsterdam en specialisten van Randstad, het fictieve bedrijf jade geïntroduceerd. Een lifestyle & design look and feel, maar een functieomschrijving die identiek was aan die van de Opel-vacature, vormde de basis van het experiment, met de ambitie om een groter aantal vrouwelijke, dan mannelijke kandidaten te bereiken. De wervingscampagne voor jade leverde binnen twee weken 41 vrouwelijke en 15 mannelijke sollicitanten op, ten opzichte van 8 vrouwelijke en 76 mannelijke kandidaten naar aanleiding van de Opel-vacature. Beide vacatures werden door middel van advertenties in een dagblad, social media posts en vacaturewebsites op identieke wijze aangejaagd. In totaal zijn er op dit moment 15 verkoopfuncties beschikbaar bij 10 deelnemende Opel dealerbedrijven.

Alle geselecteerde kandidaten zullen gaan deelnemen aan het trainingsprogramma van de Opel Talent Academy. Zij zullen door middel van coaching on the job, gezamenlijke terugkomdagen en loopbaanbegeleiding extra worden ondersteund voor een gedegen basis en carrièreperspectief in de autobranche.

(*) Het onderzoek werd onafhankelijk online uitgevoerd onder 1.035 Nederlandse respondenten in de leeftijd 18+ en in het bezit van een rijbewijs B, waarvan 50,2 procent man en 49,8 procent vrouw in de periode augustus 2017.

273454 facature 3eee90 large 1519647009

Bas Korsten, Creative Partner, JWT Amsterdam: “Soms moet je als bureau op zoek gaan naar nieuwe manieren om mensen met andere ogen naar een bestaande situatie te laten kijken. Zeker bij een vastgeroeste notie zoals dat autoverkopers per definitie man zijn. Vandaar dat we echt 180 graden anders moesten denken. Letterlijk en figuurlijk.”

Jeroen Maas, PR-manager Opel: “Als commercieel bedrijf zijn wij altijd op zoek naar talent. In de praktijk is echter slechts 4% van de autoverkopers in het Nederlandse Opel-dealernetwerk vrouw. Wij hebben er grote behoefte aan om dat percentage te doen stijgen, ook om tegemoet te komen aan de veranderende klantbehoefte. Opel wil een werkgever zijn waar volop ruimte is voor diversiteit op de nu nog door mannen gedomineerde werkvloer. Wij hopen met deze experimentele wervingscampagne invulling te kunnen geven aan deze behoefte en daarin lijken we te slagen, gezien het grotere aantal vrouwelijke kandidaten. En die hopen we ook in de toekomst te blijven inspireren bij ons te solliciteren.”

Suzan Bloemscheer, Randstad: "Door op initiatief van Opel te kiezen voor deze experimentele benadering bereikten wij een overwegend vrouwelijke doelgroep. De eerste gesprekken hebben inmiddels plaatsgevonden en met zeven geschikte kandidates wordt de sollicitatieprocedure vervolgd; een bijzonder succesvol resultaat. Wij hopen en verwachten door deze actie samen met Opel meer vrouwelijk verkooptalent te enthousiasmeren voor een verkoopfunctie in de autobranche.”

Credits

Klant: Opel Nederland | verantwoordelijk bij klant: Sander Jansen, Esther Roodklif, Robin Uebbing, Michel Vercruyssen | Partner: Randstad, Cathelijn Feith, Antoinette Tool, Maurits Speksnijder | bureau: J. Walter Thompson Amsterdam | Creactie: Bas Korsten, Ruben Sonneveld, Daniel Snelders, Friso Ludenhoff (CD), Maarten Vrouwes (CD) | Account: Alewijn Dekker, Charlotte Lilly, Andreas Moeller,  Michiel van der Schalk | Productie: DPPLR | Director: Maarten Groen | DOP: Mick van Dantzig | Editor: Laura Brouwer | Colorist: Ruben Labree | Producer: Niels Visser | DOP: Mick van Dantzig | Muziek: Niels den Otter (Audentity) | Sound design: Niels den Otter (Audentity) | Mediabureau: MediaCom | PR: WeberShandwick |               

www.jwt.amsterdam     
www.opel.nl
 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie