[Jongeren Merkenonderzoek 2017] Kinderen voor Kinderen nog steeds favoriet
03-05-2017 11:17:00 | Door: Marianna Beets | hits: 5458 | Tags:

Na 37 jaar is het VARA-koor Kinderen voor Kinderen nog steeds de populairste muziekgroep onder Nederlandse jongeren. Chantal Janzen, Ali B en Marco Borsato zijn hun favoriete artiesten. Onder jongens staat Armin van Buuren nipt op nummer één. Dit blijkt uit het Jongeren Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 1.800 jongeren van 4 tot 18 jaar.

De belangrijkste conclusies uit het onderzoek:

  • Tot 12 jaar kopiëren kinderen de voorkeur van hun ouders, daarna ontwikkelen ze hun eigen smaak
  • O'G3NE, B-Brave, Broederliefde, 3JS, Doe Maar en de Jostiband hebben onder jongeren een sterke positie, maar niet bij hun ouders
  • Voorstellingen van Chantal Janzen, Kinderen voor Kinderen en Jochem Myjer staan op de meeste verlanglijstjes
  • Toneelgezelschappen worden niet genoemd door de Nederlandse jeugd 


Ranglijst van Nederlandse cultuurmakers met de sterkste reputatie onder jongeren (4 tot 18 jaar)

  1. Kinderen voor Kinderen
  2. Chantal Janzen
  3. Ali B
  4. Marco Borsato
  5. Nick & Simon
  6. Armin van Buuren
  7. Wendy van Dijk
  8. Linda de Mol
  9. Guus Meeuwis
  10. Tiësto 


Tot 12 jaar volgen kinderen de smaak van hun ouders

Vijf van de tien jeugdidolen blijken ook in de volwassenen top-10 te staan. Als we de twee top-10’s in elkaar schuiven, blijken Guus Meeuwis, Linda de Mol, Marco Borsato, Chantal Janzen en Nick & Simon voor de totale bevolking de absolute top te vormen. Ook oudere artiesten, zoals André van Duin en Herman Finkers, die bij volwassenen in de top-10 staan, blijken onder jongeren bekend en gewaardeerd.

Ranglijst van Nederlandse cultuurmakers met de sterkste reputatie onder volwassenen (18 jaar en ouder)

  1. André van Duin
  2. Guus Meeuwis
  3. Linda de Mol
  4. Marco Borsato
  5. Ilse DeLange
  6. Herman Finkers
  7. André Rieu
  8. Chantal Janzen
  9. Bløf
  10. Nick & Simon

Bron: Cultuursector Merkenonderzoek 2016, onder volwassenen (18+)

Op muziekgebied zijn de smaakverschillen tussen jeugd en volwassenen het grootst. Niet alleen Kinderen voor Kinderen, maar ook O'G3NE, B-Brave, Broederliefde en 3JS staan wél in de jongerentop, maar zijn voor volwassenen onzichtbaar. Opvallend genoeg hebben ook de Jostiband en Doe Maar alleen bij de jeugd een nationale toppositie.

Hendrik Beerda, merkadviseur: "Tot twaalf jaar volgen kinderen vooral de smaak van hun ouders en luisteren bijvoorbeeld mee met de muziek van Marco Borsato en Guus Meeuwis. Op de middelbare school ontwikkelen jongeren hun eigen smaak en worden onder andere de dj’s Tiësto en Afrojack enorm populair."

Rapportcijfer Kinderen voor Kinderen op de basisschool een 8, op de middelbare school een 2

Hoewel het VARA-koor Kinderen voor Kinderen gemiddeld de hoogste merkpositie inneemt onder jongeren, is de waardering sterk leeftijdsafhankelijk. Op de basisschool is Kinderen voor Kinderen enorm populair: het rapportcijfer is een dikke acht en het imago stoer en vriendelijk. Op de middelbare school is Kinderen voor Kinderen weliswaar nog steeds een bekend fenomeen, maar het rapportcijfer daalt onder 15- tot 18-jarigen naar een twee. ‘Pubers willen absoluut niet worden geassocieerd met Kinderen voor Kinderen’.

Toneelgezelschappen geheel buiten beeld van Nederlandse jeugd 

Van de vele dans-, toneel-, opera- en muziekgezelschappen met cultuursubsidie zijn slechts vier organisaties zichtbaar voor de Nederlandse jeugd. Het Nationale Ballet heeft de grootste jongerenachterban. De Nationale Opera, Scapino Ballet Rotterdam en NDT volgen daarna. Opvallend is de onzichtbaarheid van de orkesten, waaronder het Koninklijk Concertgebouw Orkest. Ook de toneelgezelschappen zijn bij de Nederlandse jeugd geheel buiten beeld.

Het odnerzoek

Voor het onderzoek zijn 1.800 jongeren van 4 tot 18 jaar in twee fasen ondervraagd. Eerst is de spontane bekendheid van de duizenden merken in de cultuursector onderzocht. Daarna is voor de 150 bekendste merken in detail navraag gedaan naar de geholpen bekendheid, de waardering, het imago en de bezoekintentie. Met het onderzoek is de reputatie van alle merken die in de Nederlandse cultuursector actief zijn gemeten.
Het tweejaarlijkse Jongeren Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld. Ook het onderliggende onderzoeksmodel BrandAlchemy is met de Universiteit van Amsterdam opgezet.

www.hendrikbeerda.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie