Joris van Lierop: The Content Exchange
30-03-2020 15:56:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 6011 | Tags:

Wat al een tijd sluimert als idee werd deze zomer een besluit. Als uitgever ben ik bij Kluwer, Sanoma, FDMG en RTL actief geweest. De afgelopen jaren zie je de relaties in de uitgeefketen hechter worden. Uitgevers, bureaus en adverteerders ontwikkelen partnerships op het gebied van advertising, data en content. De tijd om de wereld vanuit een eigen silo te besturen lijkt voorbij, schaal door samenwerking (en overname) is de manier om kostenefficiënt te werken en de slagkracht naar consument en adverteerder te vergroten.

Mijn ambitie is om een platform te bouwen dat contentsamenwerkingen ondersteunt: The Content Exchange. Een marktplaats waar vraag en aanbod van content worden verbonden en de transactie wordt gefaciliteerd. Een netwerk waar uitgevers, freelancers en marketeers elkaar kunnen vinden.

De start van een ambitie als deze gaat gepaard met het maken van schetsen en het vinden van middelen, iets wat ten slotte leidt tot het besluit ervoor te gaan. Er zijn geen zekerheden, wel een team (ik vrees vooralsnog vooral mannen in hetzelfde blauwe jasje…) dat hier de schouders onder wil zetten en een missie deelt. Op 16 januari 2020 vond de oprichting plaats en er wordt met enorm veel energie gebouwd, gerekend, gepitcht en gebeld.

Zo’n twee maanden later staat een crisis voor de deur waarvan de omvang niet is te overzien. Het effect sijpelt eerst langzaam binnen, maar daarna gaat het snel. Corona was eerst iets ver weg, de ontvangst bij relaties was hartelijk – met als belangrijkste beperking geen hand, een protocol waaraan alle betrokkenen met enige onwennigheid voldeden. In een week tijd werkt iedereen vanuit huis en zijn de wegen en de redactieruimtes leeg.

Het leed, en praktische consequenties in het dagelijkse leven, zijn inmiddels voor iedereen voelbaar. Aan mijn keukentafel wordt het optimisme van de startende onderneming gemixt met push alerts van de laatste RIVM-cijfers, een dappere aanzet tot thuisonderwijs en vruchteloze pogingen je ouders ervan te overtuigen niet naar de Albert Heijn te gaan. Een melange van alledaagse survival (handen wassen, binnenblijven) en onalledaagse ambitie (wereld veroveren) speelt door elkaar heen onder de strakblauwe hemel van een aanstormende lente.

Op LinkedIn lijken velen de crisis te benaderen als een wipe out-hindernisbaan waarin je je lenigheid als ondernemer kunt bewijzen. Bukken, rollen, springen en op de rode knop drukken als je boven bent. Bevriende horeca- en eventondernemers die ik spreek, zien hun handel onder grote druk staan, maar behouden een onkreukbaar vertrouwen in eigen kracht. Een weigering om te buigen, wel een kans om bij te sturen.

Dat opmerkelijk optimisme in een wereld in crisis is een vorm van verzet. Het is een bron van energie die de alledaagse realiteit trotseert. Welke mooie plannen, aanpassingen of productvernieuwingen een individuele ondernemer of bedrijf ook bedenkt, misschien is dat onbuigzame optimisme in deze bizarre tijd wel het mooiste product dat de ondernemende geest kan voortbrengen.

Ook ik ga verder met timmeren, ontwikkelen, bellen en bouwen aan mijn ambitie. Om de eigen droom te verwezenlijken en zo, als een van velen, optimisme uit te dragen in een wereld vol van onzekerheid. Regelmatig zal ik op deze plek over mijn getimmer aan The Content Exchange berichten. Mocht je zelf alvast nieuwsgierig zijn: www.tce.exchange.

Joris van Lierop is Managing Director van The Content Exchange
www.tce.exchange

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie