Julius Minnaar MediaTransfer van het Jaar 2019
18-12-2019 12:16:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 13653 | Tags:

Het is traditie dat we eind december terugkijken op het mediajaar in termen van mediatransfers. Welke bepalende spelers in de mediawereld maakten de overstap naar een ander bedrijf in de branche?

2019 was opnieuw een rijk transferjaar waarbij volop werd gestoelendanst. Die nieuwe stoel stond niet zelden bij Talpa Network of RTL, die zich afgelopen jaar beide nadrukkelijk roerden op de transfermarkt.

1 | Julius Minnaar CEO IPG Mediabrands

5 december. In de laatste maand van het jaar streefde Julius Linda voorbij als de mediatransfer van het jaar. Een opmerkelijke stap en een mediatransfer pur sang; Julius Minnaar, CEO van mediabureaugroep Dentsu Aegis wordt CEO van één van de grote concurrenten; mediabureaugroep IPG Mediabrands.

Julius heeft heeft in de lijsten van DeMedia100 de wind in de rug. In DeMedia100 behoorde hij tot de top stijgers; hij steeg van plaats 99 naar plaats 63. In DeMediabureau50 steeg hij van 11 naar 9.

Julius wordt bij IPG de opvolger van Diederik Breijer, die IPG Mediabrands net als Nathalie Peters heeft verlaten. Samen lanceren zij een naar verwachting in Q1 2020 een nieuw berijf. Julius wordt bij Dentsu Aegis opgevolgd door Mark van Dijk.

Marketing Report maakte de MediaTransfer van het Jaar bekend op New Business Radio. Julius Minaar was in de uitzending. Luister de podcast hier:

2 | Linda de Mol en Jildou van der Bijl naar Talpa Network

16 januari. Net niet de mediatransfer van het jaar, maar een geweldige runner-up. Linda was niet de eerste televisiester die naar Talpa Network kwam maar wel met kop en schouders de grootste. Wat deze transfer extra impact gaf, was dat naast Linda zelf ook verschillende televisieprogramma's met haar meekwamen. Het effect loog er niet om, na de zomer deed Talpa Network ook in het weekend volop mee in de strijd om de topposities in de kijkcijferslijst.

14 februari. Een paar weken na de bekendmaking van de transfer van Linda de Mol van RTL naar Talpa Network, verkoopt Sanoma Mood for Magazines - de uitgever van LINDA. - aan Talpa Network. Daarmee niet een officiële mediatransfer, maar wel het vermelden meer dan waard: daarmee stapte Jildou van der Bijl over van Sanoma naar Talpa Network. Samen met Linda werd zij creatief directeur van Net5. Jildou stijgt dit jaar in DeMedia100 van plaats 15 naar plaats 13, in DeTijdschriften50 staat zij op nummer 1.

3 | Eva Jinek naar RTL

20 september. Eva Jinek werkt vanaf januari 2020 voor RTL Nederland. Zij tekent een exclusief vierjarig contract. In DeMedia100 ging Eva Linda voorbij. Ze staat nu op numer 3 en is daarmee de meest invloedrijke vrouw in de Nederlandse media.

Peter van der Vorst, directeur content RTL Nederland: "We zijn enorm blij dat Eva haar carrière als maker en talkshowhost bij RTL Nederland voortzet. De gesprekken die Sven Sauvé en ik de afgelopen maanden met haar hadden, waren intens en zeer inspirerend...  lees verder

4 | Talpa Network benoemt Arno Otto tot Chief Transformation Officer

20 december. Per 1 januari 2020 treedt Arno Otto als Chief Transformation Officer toe tot de Raad van Bestuur van Talpa Network. Hij zal onder meer sturing geven aan de verdere digitale transformatie van Talpa Network en bijdragen leveren aan de doorontwikkeling van de strategie en organisatie van het bedrijf. De Raad van Bestuur van Talpa Network bestaat verder uit Peter de Mönnink (CEO), Barry Masclee (COO), Jet Roos (CFO) en Paul Römer (Managing Director Radio en Televisie).

Peter de Mönnink, CEO van Talpa Network: “Het medialandschap is constant in beweging en vanuit dat perspectief zijn we op zoek gegaan naar iemand waarmee we als Talpa Network de volgende stap kunnen zetten...

5 | Paul Römer Managing Director Radio en Televisie Talpa Network

11 juni. Talpa Network heeft Paul Römer benoemd tot Managing Director Radio en Televisie. De benoeming luidt een volgende fase in de ontwikkeling van de onderneming in. Paul Römer wordt verantwoordelijk voor de radio- en televisiemerken van Talpa Network. Op 13 november wordt bekend dat Paul toetreedt tot de Raad van Bestuur van Talpa Network. In DeMedia100 komt Paul dit jaar nieuw binnen op nummer 52.

6 | Erland Galjaard strategisch adviseur bij Talpa Network

24 januari. Met ingang van 1 februari gaat Erland Galjaard aan de slag als strategisch adviseur bij Talpa Network. In deze functie gaat hij over alle vormen van content bij Talpa Network inhoudelijk advies geven. Hij zal een grote rol spelen bij de integratie van de content over alle platforms van het mediabedrijf.

Content is leading bij Talpa Network. De strategie van het bedrijf is erop gericht om de hele dag door content aan te bieden die de consument graag wil zien, via alle kanalen waar Talpa Network over beschikt. Dat betekent dat er breder nagedacht wordt over de content die geproduceerd wordt en over de wijze waarop die bij de kijker komt. In zijn nieuwe rol zal Galjaard een belangrijke bijdrage leveren aan het uitwerken van deze netwerkgedachte.

7 | Saskia Caelen Directeur MediaLab DPG Media

30 augustus. Na bijna drie jaar in de functie als Creative Director van MediaLab zal Willem-Albert Bol invulling gaan geven aan de nieuwe rol van directeur Business Development. Zijn rol bij MediaLab wordt overgenomen door Saskia Caelen. Zij is nieuw bij DPG Media/Persgroep Nederland en start als directeur MediaLab.

Saskia Caelen zal als directeur MediaLab de creatieve ambities verder helpen vormgeven en zorgen dat de groei van afgelopen jaren verder wordt versneld. Saskia heeft een brede achtergrond, met functies bij adverteerders als Philips en ING, reclamebureau Ogilvy en het meest recent bij mediabureau Mindshare. Daar was zij Partner Client Leader en verantwoordelijk voor accounts zoals KPN en Achmea. Haar ruime ervaring met de complexiteit van grote klanten zal gaan bijdragen aan een verdere verbreding en professionalisering van het MediaLab.

Lauren van der Heijden, directeur advertising: “Onze ambities op de advertentiemarkt blijven groot. Wij hebben hier afgelopen jaren al goede stappen gemaakt, maar het spel blijft veranderen."

8 | Freek Staps hoofdredacteur ANP

18 juni. Freek Staps is op voordracht van de directie en met unanieme instemming van de redactieraad aangesteld als hoofdredacteur van het Algemeen Nederlands Persbureau en begint daar op 1 september 2019. Hij volgt Marcel van Lingen op, die nu directeur journalistiek bij Talpa Network is. Freek Staps werkte het grootste deel van zijn loopbaan bij NRC Handelsblad waar hij onder meer correspondent in New York en plaatsvervangend chef van de redacties Politiek & Bestuur en Economie was. Ook diende hij als chef van de redacties NRC Q en Online.

Martijn Bennis, directeur van ANP: "Freek zal bijdragen aan de ontwikkeling van de positie van het ANP in de branche. Persbureaus moeten hun relevantie doorlopend bewijzen en verbeteren. Freek is innovatief, hij kent onze klanten en hij doorziet de ontwikkelingen in de mediasector." 

In DeNieuwsmedia50 komt Freek dit jaar nieuw binnen op plaats 21.

9 | Brego Keller in de leiding van Publicis Groupe Nederland

2 oktober. Publicis Groupe Benelux heeft Brego Keller benoemd tot Chief Operating Officer (COO) van Publicis Groupe Nederland. Als COO geeft hij leiding aan de Nederlandse operatie van Publicis Groupe met de bijbehorende bureaumerken. De komst van Brego Keller is onderdeel van een strategische reorganisatie, waarin de volgende fase van Publicis Power of One strategie wordt geïmplementeerd. Brego Keller was tot voor kort CEO bij Universal Media.

10 | Marco Louwerens directeur televisie van Talpa Network

11 maart. Marco Louwerens is aan de slag gegaan als directeur televisie bij Talpa Network. In deze functie is hij verantwoordelijk voor de koers en de programmering van de televisiezenders SBS6, Net5, Veronica en SBS9.

Hij volgt Karin de Groot op, die deze functie ruim twee jaar heeft bekleed. Karin de Groot werd eerder benoemd tot Managing Director van ITV Studios Netherlands. Marco Louwerens heeft als belangrijkste opdracht om het zenderportfolio van Talpa Network verder te versterken. Daarnaast zal hij betrokken zijn bij de integratie van content over alle kanalen van het mediabedrijf. Hij werkt daarbij nauw samen met strategisch adviseur Erland Galjaard.

11 | Karin Swerink algemeen hoofdredacteur LINDA.

2 april. LINDA. heeft Karin Swerink benoemd tot algemeen hoofdredacteur van LINDA.magazine. Karin Swerink is een gerenommeerd bladenmaker die in haar carrière adjunct-hoofdredacteur was van Libelle, hoofdredacteur van Glamour en tot op heden hoofdredacteur is van modetijdschrift VOGUE. Karin Swerink is sinds mei 2019 verantwoordelijk voor alle printtitels van LINDA. en valt onder Linda de Mol en Jildou van der Bijl, beiden creatief directeur van mediamerken LINDA. en Net5.

12 | Wendy van Dijk stapt over naar Talpa

14 januari. Presentatrice Wendy van Dijk stapt over naar Talpa. Na de zomer is ze te zien op onder meer SBS6, de zender waar zij voor het eerst programma’s presenteerde. Ze tekende een contract voor vijf jaar bij het bedrijf van John de Mol.

Van Dijk presenteert onder meer Dance Dance Dance. De presentatrice zal de komende jaren ook verdergaan met de uitbouw van haar online platform Wendy Online. Ze was bij RTL onder meer te zien als presentatrice van The Voice of Holland

13 | Wierish Debipersad Commercial Director van Clear Channel Nederland

23 juli. Wierish Debipersad is aan de slag gegaan als Commercial Director bij Clear Channel Nederland. Hij geeft leiding aan alle commerciële afdelingen binnen het outdoor-advertisingbedrijf en treedt toe tot het managementteam. De afgelopen twee jaar werkte hij in diverse functies bij RTL en daarnaast heeft hij ruim tien jaar ervaring in de OOH-branche.

Wierish Debipersad: “OOH is sterk in ontwikkeling en een van de mediumtypen die het afgelopen jaar een sterke stijging hebben laten zien in marktaandeel. Clear Channel is zowel internationaal als lokaal terrein aan het winnen en haar proposities aan het uitbreiden."

14 | Merel Westrik wordt talkshowhost op Net5

1 augustus. Presentatrice en journaliste Merel Westrik wordt talkshowhost bij Net5. Vanaf half oktober 2019 kreeg zij een wekelijkse, op vrouwen gerichte talkshow op de zender. Één van de eerste nieuwe programma’s uit de samenwerking tussen Net5 & LINDA.  Naast de talkshow gaat ze voor Net5 andere programma’s maken en presenteren. 

15 | Gerard Joling tekent tweejarig contract bij RTL

20 maart. Presentator en zanger Gerard Joling is de komende twee jaar exclusief verbonden aan RTL. Hij zal meerdere programma’s presenteren in die periode. Hij was al te zien als jurylid in de muzikale show The Masked Singer.

Sven Sauvé, CEO van RTL: “Door zijn jarenlange ervaring als zanger en entertainer is Gerard een ideaal jurylid. Met zijn oprechte interesse in mensen krijgt hij altijd de echte verhalen boven tafel. De man heeft bovendien de meest aanstekelijke lach van Nederland.”

16 | Patty Brard tekent bij Talpa Network

13 maart. Patty Brard heeft een vierjarig exclusief contract met Talpa Network getekend. Patty Brard: ““Ik ben hier zo ontzettend blij mee. Dit voelt op alle fronten als thuiskomen! Onlangs heb ik eenmalig Albert Verlinde vervangen in 6 Inside. Dat beviel goed en daarna ben ik door Talpa benaderd met als gevolg dat ik nu bij SBS6 een mooi scala aan mogelijkheden krijg. Hieruit blijkt dat de zender een grote waardering voor mij heeft. Ik ben enorm dankbaar voor de mogelijkheden die mij bij Talpa geboden worden.”

17 | Britt Dekker dankzij paard naar Talpa Network

25 maart. Britt Dekker zal de komende twee jaar een aantal programma's presenteren voor Talpa. De presentatrice heeft dat bekendgemaakt via haar Instagram-account. De betaling voor de programma's geschiedde op een bijzondere wijze: Talpa betaalt Britt Dekker middels een paard. De presentatrice is ruiter en doet sinds enige tijd mee aan dressuurwedstrijden.

Britt Dekker is dit jaar een van de hoogste nieuwe binnenkomers in DeInfluencer50, ze komt binnen op plaats 5.

18 | Martijn Standaart Director Scoupy

13 september. Martijn Standaart start per 1 oktober als Director Scoupy, onderdeel van Sanoma Media Netherlands. Hij vervangt daarmee Maurits Priem, die afscheid neemt. De verdere integratie van Scoupy en Sanoma ligt niet in Maurits’ ambitie. 

Martijn Standaart heeft de laatste jaren gewerkt als commercieel directeur bij FC Utrecht, waar hij verantwoordelijk was voor sales, marketing, data en e-commerce. Daarvoor was hij als Chief Commercial Officer actief bij Shopping Minds en NRC Media. 

19 | Caroline Tensen naar RTL

3 april. Caroline Tensen en RTL hebben een contract ondertekend waardoor Caroline in ieder geval de komende twee jaar te zien is bij RTL. Naast Postcode Loterij Eén tegen 100 gaat ze Wie Ben Ik? weer presenteren en zal ze af en toe te zien zijn als host van RTL Boulevard. Daarnaast ontwikkelde RTL een moderne variant van Het Spijt Me, waarvan Caroline de allereerste host was in 1993.

20 | Mouringh den Dunnen Commercieel Directeur Radiocorp

25 januari. Mouringh den Dunnen is benoemd tot Commercieel Directeur bij RadioCorp, het moederbedrijf van 100% NL & Slam!. Den Dunnen wordt in deze nieuwe rol verantwoordelijk voor alle commerciële activiteiten van RadioCorp. Hij was de afgelopen jaren werkzaam als Sales Director bij Abovo. Ook bekleedde hij functies bij onder meer Telegraaf Media en QMusic.

Carlo de Boer
, Algemeen Directeur RadioCorp: "Het multimediale bereik van 100% NL en Slam! begint indrukwekkende vormen aan te nemen. We groeien als kool, zowel via radio als alle online kanalen die we rijk zijn."

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie