Jury Startup Competitie 2020: Brechtje de Leij, Jeroen Verkroost, Raymond Bresching en Tamara Obradov
17-02-2020 10:37:00 | Door: Saskia van Weert | hits: 7413 | Tags:

Vier klinkende namen uit de wereld van marketing en media vormen de jury van de Startup Competitie van Nederlands MediaNetwerk. Zij maken op op 15 april 2020 tijdens het Cross Media Congres bekend welke vijf startups de winnaars van dit jaar zijn

De vijf winnende startups zullen spreken op het hoofdpodium van Cross Media Congres 2020. Daarnaast zullen zij zich gedurende het gehele congres presenteren in de netwerkruimten. Bovendien zullen zij zich presenteren in het Cross Media Jaarboek 2020, dat wordt gedrukt in een oplage van 3000 en toegestuurd aan onder meer alle deelnemers aan het Cross Media Congres 2020.

De jury bestaat dit jaar uit Brechtje de Leij, Jeroen Verkroost, Raymond Bresching en Tamara Obradov.

Brechtje de Leij is de bekendste vrouwelijke tech-kenner van Nederland. Ze is momenteel Interim Product Owner bij NU.nl en actief binnen B-Digitized. Vorig jaar stuurde ze vanuit Independer een case in voor de Cross Media Awards. We spraken haar er toen over. Brechtje over de Startup Competitie: "Alhoewel bestaande bedrijven en grote corporates hun best doen om de klant centraal te stellen, is het vaak moeilijk voor ze om niet steeds meer gestuurd te worden door de wensen van de interne organisatie. We leven in de 'era of experience' waar het essentieel is dat je met jouw dienstverlening op de juiste manier tegemoet komt aan de wensen en behoeftes van de klant. Alhoewel alle bestaande bedrijven dat beamen, handelen ze er niet altijd naar. Bij start-ups is het enige bestaansrecht het (op nieuwe wijze) tegemoet komen aan de wensen en behoeftes van de klant. Alles draait om de opportunity te zien die anderen laten liggen, en dat zit 100 procent op tegemoetkomen aan nog niet beantwoorde wensen of behoeftes van klanten. Er is geen legacy, en er zijn veelal geen interne lagen. Ik vind het mooi om te zien hoe met 100 procent focus op de klant een start-up begint, en kan groeien door echt heel goed aan die klantbehoeftes tegemoet te komen."  

"Ik beoordeel de start-ups op uniekheid en eigenheid in hóe de start-up tegemoet komt aan die klantbehoeftes. Naast dat je de klant goed moet snappen, moet je ook jezelf goed snappen. Wat maakt je uniek, wat is het kloppende hart van jouw start-up? Wat maakt jouw dienstverlening echt signature van jou.  We leven namelijk ook in een tijd van purpose, van een roep om authenticiteit. Als je alleen maar slim en leeg je aanpast aan de klant, vind ik dat niet build to last. Dus ik ga goed letten op het DNA van het bedrijf, de passie en drive van de oprichters, en hoe ze dat aan hun (eerste) personeel overbrengen in visie, missie, waardes, way of working & cultuur."

Jeroen Verkroost is zelfstandig adviseur en interim-manager. Hij publiceert onder meer een wekelijkse nieuwsbrief met interessant nieuws uit de marketingwereld. Je leest zijn bijdragen hier. Jeroen: "Wat ik leuk vind aan startups, is dat ze enerzijds een soort micro kosmos zijn van het grote bedrijfsleven, waarin de uitdaging is om met maar een paar ondernemende mensen heel veel bordjes omhoog te houden. Aan de andere kant zijn ze vaak heel erg innovatief en veel meer op de buitenwereld gericht dan veel grote bedrijven. Bij het jureren zijn dat dan ook de zaken waar ik op ga letten; hoe is de teamfit, zijn alle rollen goed ingevuld en is het team complementair, is er voldoende focus op de klant en hoe innovatief is hun grote idee nou echt?"

Raymond Bresching is partner bij communicatiebureau Counter Content.

Raymond is columnist bij het Nederlands MediaNetwerk. Lees zijn meest recente column hier.

 

 

Tamara Obradov is Fund Manager en Partner bij Tablomonto, een bedrijf dat investeert in early stage startups. Ze was in december 2019 te gast bij Marketing Report, het radioprogramma op New Business Radio waarin Bas Vlugt en Peter Wybenga spreken met bepalende spelers in de wereld van marketing. Luister hier naar de podcast.

Tamara: "Startups zijn voor mij synoniem aan het bouwen van de toekomst. Zonder deze innovatieve kracht zullen we niet ver komen en ons niet blijven ontwikkelen. En daardoor vind ik niets leukers dan investeren in startups die onze toekomst zullen bepalen. Als ik startups beoordeel kijk ik uiteraard naar de standaard criteria, zoals teamervaring en dynamiek met elkaar, probleem wat het team oplost, hoe goed het team het probleem intrinsiek begrijpt, maar ook markt, competitie en groeipotentie. Wat voor mij echt een dealmaker kan zijn, is de passie van de ondernemer - niets is mooier om mee te gaan op een reis waar je in iemands ogen zien dat failure geen optie is. In de pitchcompetitie zou ik een startup adviseren om het probleem tastbaar te maken voor de jury, laat het voor ons leven. Als wij geloven dat we er niet zonder zouden kunnen, dan heb je grotere kansen op vervolggesprekken."

www.crossmediaawards.nl

Lees ook:

 

Startup Competitie 2020: geef je op!

Op woensdag 15 april vindt het Cross Media Congres 2020 plaats in Amsterdam. Op dit congres spreken onder meer de 5 beste Nederlandse media- en marcom-startups van dit moment; zij zijn de winnaars van de Startup Competitie 2020. Ben of heb jij een startup in media en/of marcom? Je kunt je opgeven tot en met vrijdag 21 februari 2020!

Meld je hier aan!

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie