Karin Schut directeur VINEX
20-02-2017 13:48:00 | Door: Ton Boom | hits: 2873 | Tags:

Karin Schut is per 1 februari directeur van VINEX. Zij volgt Bas de Vos op die tot voor kort het onderzoek leidde. Karin is al een sinds medio 2016 inhoudelijk bij NOBO betrokken en één van de drijvende krachten achter het in november gelanceerde onderzoek.

Bestuursvoorzitter VINEX Joris van Lierop over de nieuwe aanstelling: “Er is veel werk aan de winkel, zowel operationeel als bestuurlijk. Ik ben daarom zeer verheugd dat Karin Schut is aangetrokken. Karin kent de materie door en door en is thuis in het ingewikkelde speelveld.”

Als directeur VINEX zal Karin het team aansturen en de voortgang van het onderzoek bewaken. De eerste prioriteit is het borgen en ontwikkelen van NOBO. Schut kan bogen op jarenlange research- en strategie-ervaring. Sinds 2015 verzorgt zij media- en onderzoeksadvies vanuit haar eigen bureau karinschut.com.

Maandlijst

Traditiegetrouw publiceert VINEX na afloop van de maand de online bereiks-top 50. De resultaten over januari vind je hier: http://www.vinex.nl/resultaten/archief/ Nummer 1 is opnieuw Marktplaats. Dit merk wist in januari ruim de helft (52%) van de Nederlanders (6+) te bereiken. De top-3 wordt gecompleteerd door NU.nl (44%) en NOS (39%).

10 uur aan tijdbesteding

De 200 mediamerken uit NOBO zijn samen goed voor een bereik van liefst 81%. Deze 12,6 miljoen Nederlanders (6+) brachten in onze meting de deelnemers 1,7 miljard bezoeken. De internetters surften in januari gemiddeld 19 dagen naar één of meer merken. In totaal waren zij daarmee gemiddeld zo'n 10 uur in de weer. 

Alternatieve metrics

NOBO-data is veel rijker dan een toplijst met bereik alleen. In de data kun je het bereik uitsplitsen naar platform. Of je kunt rankings maken van veelgebruikte doelgroepen, denk aan Boodschappers, Decision Makers en welgestelden. Ook is het mogelijk om eigen doelgroepen aan te maken (bijv. huizenbezitters).

Engagement
Maar NOBO biedt diverse alternatieve metrics. Denk aan Brand Visit (bezoek aan een mediamerk ongeacht het device), Actieve Dagen en Cumulatieve Surftijd. Deze metrics tonen het terugkeergedrag en de tijd die men bij een online mediamerk doorbrengt. Interessante informatie over de aandacht en loyaliteit voor een merk.

Top-10 lijstjes o.b.v. 4 verschillende metrics tonen duidelijke verschillen in rangorde. Bij Brand Visits springt Dumpert eruit. Gezien het bereik (14%) zou het merk buiten de top-10 vallen. Toch weet Dumpert een enorm aantal Brand Visits te behalen. De 2,2 miljoen bezoekers hebben in januari liefst 57 miljoen bezoeken gebracht. Dit duidt op een groep loyale en frequente bezoekers.

www.vinex.nl


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie