LinkedIn en Spotify presenteren werkplaylist
20-09-2017 10:50:00 | Door: Katja Brokke | hits: 3972 | Tags:

Werken met een lekker muziekje op: het leidt regelmatig tot discussie. Wat voor de één een heerlijk nummer is om in een goede flow te raken, is voor de ander een bron van irritatie en afleiding. Spotify en LinkedIn helpen een handje en hebben de ultieme playlist voor op de werkvloer samengesteld.

Popmuziek meest populair

Popmuziek steekt met kop en schouders boven andere genres uit als het gaat om gewaardeerde genres voor op de werkvloer. 70 procent van Nederland vindt dat geschikt voor werk. Rock staat op een tweede plek, op de voet gevolgd door wereldmuziek (17%) en klassieke muziek (15%).

Ed Sheeran, Adele en Coldplay vooral in trek

Het meest populair op de werkvloer zijn Ed Sheeran, Adele en Coldplay. Gevolgd door Bruno Mars, Rihanna en Shawn Mendes. En hoewel ze al maanden de hitlijsten domineren, blijkt de muziek van Lil’ Kleine, Boef en Ronnie Flex op de werkvloer een stuk minder in trek, zij belanden namelijk onderaan de lijst van meest geschikte muziek.

Anoek Eckhardt, hoofd corporate communicatie van LinkedIn EMEA: “Samen met Spotify hebben we de rol onderzocht van muziek op de werkvloer. Muziek luisteren blijkt een zeer positieve invloed te hebben op de productiviteit, creativiteit en motivatie van mensen en heeft daarnaast ook impact op ons gedrag én op de samenwerking met collega’s. Gelet op de uitkomsten van het onderzoek is het wel van belang om even na te denken voor je bepaalde muziek over de speakers gooit op een maandagochtend. Met pop zit je in ieder geval bijna altijd goed!”

Work work work: muziek op de achtergrond verhoogt de productiviteit

81 procent van de Nederlanders gelooft dat muziek luisteren tijdens het werk de productiviteit verhoogt. Dat blijkt uit het onderzoek dat LinkedIn samen met Spotify heeft uitgevoerd. Vooral jongeren tussen de 16 en 24 jaar zijn daarvan overtuigd. Opvallend is dat meer mannen dan vrouwen vinden dat er altijd muziek aan moet staan tijdens het werk; 47 procent versus 38 procent. Muziek luisteren verhoogt de productiviteit op verschillende manieren. 58 procent zet muziek op om een motivatieboost te krijgen. Voor 41 procent van Nederland helpt muziek juist om het hoofd rustig te houden.

Erik Scherder, hoogleraar neuropsychologie van de Vrije Universiteit in Amsterdam: "Muziek, mits het op de achtergrond staat en niet afleidt, stimuleert het brein en verhoogt de hersenactiviteit, waardoor men alerter wordt en uiteindelijk productiever. Doordat je brein actiever wordt, wordt ook ruis beter weggefilterd. Met de juiste muziek ben je op werkvloer altijd gebaat."

De meest populaire artiesten op de werkvloer:

  1. Ed Sheeran (40%)
  2. Adele (38%)
  3. Coldplay (38%)
  4. Bruno Mars (24%)
  5. Rihanna (20%)

De minst populaire artiesten op de werkvloer:

  1. Lil' Kleine (32%)
  2. Boef (27%)
  3. Ronnie Flex (20%)
  4. Broederliefde (17%)
  5. Ali B (12%)

LinkedIn en Spotify stelden de playlist samen met 50 van de meest geschikte nummers voor op werk. Deze lijst kwam tot stand op basis van een analyse van duizenden kantoor-playlists op Spotify. Volg ook #musicatwork op Twitter.

www.linkedin.com
www.spotify.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie