[Liveblog] The Producers' Conference 2017
20-09-2017 12:08:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 3433 | Tags:

The Producers' Conference 2017 wordt geopend door Hein Barnhoorn, de directeur van het Nederlands Film Festival: "The Producers' Conference sluit naadloos aan bij de ambities van het Nederlands Film Filmfestival en geeft in die zin mede de richting aan in welke het NFF zich wil ontwikkelen."

Eerste spreker is Wimar Jaeger, mediawethouder van Gemeente Hilversum. Hij doet een oproep aan de informateur. Wimar pleit voor investeringen in media-innovatie. Hilversum draagt daar zelf aan bij met tal van initiatieven, onder meer met organiseren van Dutch Media Week. Onderdeel daarvan was Mobile Film Festival, eerste van zijn soort in Europa, op basis van groot succes van het gelijknamig festival in Los Angeles.

Wimar Jaeger: "Dit festival kiest niet voor niets voor Nederland. Ik roep de nieuwe regering op om te investeren in media-innovatie en in de digitale transitie. Media is in Nederland een industrie die veel te bieden heeft. Daarbij is het belangrijk dat wij onze belangen in de gaten houden. Als Netflix 7 miljard euro investeert in Europese content en 0 euro in Nederlandse content dan moeten we daartegen in het geweer komen, zeker als Nederland, dat voor een van mest succesvolle markten is voor Netflix."

Jeroen Koopman van NewBe maakt geen onderscheid meer tussen televisie en online: "Dit onderscheid is steeds minder zinvol te maken omdat deze mediumtypen steeds meer door elkaar gaan raken. Het enige onderscheid dat wij nu maken is fictie en non-fictie, omdat hier wel veel verschil in zit, tot de businessmodellen aan toe."

In de USA zag Jeroen Koopman dat er succesvolle films worden gemaakt met influencers als acteurs. Jeroen: "Ik wilde dat NewBe de eerste is die dit concept naar Nederland haalt."

Deze film is Misfit geworden, met in de hoofdrol een YouTube vlogger met 700.000 volgers.

Traditioneel proces is: Script - Regie - Financiering - Main Cast - Productie - Doelgroep - Marketing - Release

Misfit volt dit model:

Main Cast - Doelgroep - Concept - Financiering - Script - Regie - Productie - Release

Jeroen:  "Het model hebben wij dus echt gerealiseerd: de financiering van de film was rond voordat er een script en een regisseur was. In dit rijtje ontbreekt Marketing en dat komt omdat Markteting in elk onderdeel van het model is vertegenwoordigd."

De productie is meer dan lean en mean. Met een minimaal budget werd Misfit in 12 draaidagen gemaakt.

Logischerwijs is YouTube belangrijk. Jeroen: "Wij zijn een eigen YouTube kanaal begonnen en bouwen een eigen community. De trailer van Misfit is al een miljoen keer bekeken en nu al de meest gelikete Nederlandse filmtrailer aller tijden. Als we een vervolgfilm gaan maken, dan kunnen wij deze community inzetten en verder gaan uitbouwen."

Edo Meijerman is mede-oprichter van EuroGroei Films. Eurogroei Films is een van de financiers van Tulipani, de openingsfilm van het Nederlands Film Festival. Deze film kwam tot stand met nodige tegenslag: de regisseur kreeg een burn-out en de distributeur ging failliet. Edo: "Wij doen voor een deel aan gap-financiering en zijn in die zin een sluitpost. De meeste producenten die bij ons komen, hebben geld ontvangen van bijvoorbeeld van het Filmfonds maar dan blijft en nog een gat in de financiering over. Daar zijn wij voor. Wij kunnen ook voor schaal zorgen: financiering van drie films, dat kan enorme voordelen hebben. Als een film een succes wordt, kunnen wij makkelijker investeerders opnieuw laten investeren. Niet onbelangrijk: als een film mislukt dan zijn de verliezen voor 80 tot 85 procent gedekt."

Edo gaat op onnavolgbaar interessante wijze in op de fiscaliteit van investeren in film en je moet er echt bij zijn geweest om dit tot je te hebben kunnen nemen (koop volgend jaar een kaartje!).

Edo: "Producenten lopen nu feitelijk geen risico. In het klassieke model is er geen incentive. Of een film een succes wordt of niet, de producent krijgt zijn geld. En vrijwel nooit investeert een producent mee. Daar hebben wij als EuroGroei Films ook een rol te spelen, dat zal echt anders moeten."

Edo: "Probleem met klassieke crowdfunding is dat er feitelijk geen rendement op zit voor de participanten. Het is eigenlijk een gift. Daarin zou filmfinanciering moeten doorgroeien."

Georgette Schlick is voor Nederland de CEO van FremantleMedia, de grootste televisieproducent ter wereld. Georgette: "Wij zijn een klassieke producent en iedereen weet dan het anders moet maar niemand weet hoe. Ik ben vorig jaar naar Amerika gegaan omdat ik dacht daar het antwoord te vinden en ik kwam teleurgesteld terug. Het antwoord moeten we in onszelf vinden."

Georgette: "Er wordt veel gezegd: televisie is dood. Ik denk van niet. Er zijn televisiemerken die het heel goed doen en goed blijven doen. Iedereen vraagt mij: hoe kan dat. Een deel van het antwoord is: die programma's blijven helemaal niet hetzelfde, ook al denkt de kijker van wel. Ieder seizoen weer kijken we hoe we kunnen blijven aansluiten bij de doelgroep en we passen aan wat nodig is maar natuurlijk ook niet teveel."

Georgette: "Onze toekomst ligt in samenwerking. En wat doen we dat slecht! In plaats van dat we doen waar we goed in zijn en samen optrekken, breken we in op elkaars food chains en gaan we het wiel zitten uitvinden. Laat een social media bureau zich met social media bezig houden en niet met iets als productie. We moeten delen en dat geldt ook voor de business modellen."

Pauze! We netwerken ons helemaal suf en de sfeer zit er meer dan goed in.

Derk Nijssen is oprichter en CEO van XITE, internationaal mediabedrijf dat in Nederland is begonnen - in Rotterdam. Alle aandacht voor hem omdat XITE de belofte van addressable tv in zich draagt.

Derk: "Televisie in de kassieke vorm is niet dood maar wel stervende. Televisie in nieuwe vormen is meer levend dan ooit. XITE is vooral een technologie bedrijf. Wij wilden iets anders maken dan lineaire televisie, iets wat veel meer aansluit bij mediaconsumotie van vandaag. XITE is een app die eruit ziet als een televisiezender. Wij verkopen ons productie in licentie aan tv operators, daarnaast verdienen wij geld met advertising. De content kopen wij in bij platenmaatschappijen - in 2013 waren er overeenkomsten met Sony, Universal en Warner. XITE is naast Nederland inmiddels actief in Nederland, België, Duitsland, Qatar en Canada. USA moet nog - en gaat nog - komen."

XITE heeft nu kantoren in Amsterdam en New York ("toch the holy grail").

Derk: "Wat wij doen is online advertising mogelijk maken op televisie. Dat maakt ons los van de televisie GRP's en geeft online adverterders toegang tot televisie."

Derk: "Nederland is een fantastisch startland waar je enorm gebruik van kunt maken. Succes in Nederland kan een prima basis zijn van succes in de USA."

Paul Miller, partner Film Bridge Capital. Paul: "Wij helpen Nederlandse en Europese filmmakers om los te komen van subsidieverstrekkers en hun operatie uit te bouwen naar internationale markten. Klassieke advertising is op zijn retour. Adverteerders gaan kijken naar andere manieren om hun merken onder de aandacht van het publiek te brengen. Film kam hier een rol spelen en we zijn pas net begonnen om dit gebied te ontginnen."

Paul legt uit hoeveel geld - en mensen - zijn betrokken bij het subsidueren van film in Europa. Deze subsidies leiden ertoe dat er in Europa meer films worden gemaakt dan in de USA - maar wel met een andere box office. Paul: "Europese produceren focussen meer op hun fees dan op marketing en succes van films. In die zin zijn producenten niet echte ondernemers en daarom is het systeem waarin de filmindustrie bijna volledig wordt gefinancierd door subsidie niet houdbaar en zal daarom verdwijnen. It is not what the Filmfund can do for your film but what you can do for your film."

In de discussie over product placement komt Paul met het prachtige voorbeeld van de film Missing: elke keer als er in de film iets akeligs gebeurt, is er in het straatbeeld Pepsi Cola te zien. Bij positieve gebeurtenissen komt er Coca-Cola in beeld.

Richard Chambers, head of Zoomin Studios, onderdeel van Zoomin.TV dat long form content maakt gebaseerd op de short form video's die op Zoomin.TV worden uitgezonden. Dat is precies de andere kant op dan de televisiewereld beweegt. Zoomin.TV richt zicht op Generation Z. Dat zijn mensen onder 25 jaar, dat is 46 procent van de weredbevolking. Opmerkelijk: iedereen heeft het over millennials maar zij maken slechts 19 procent uit van de wereldbevolking.

Een van de long formats is Vulcano Hunter, een man die video's maakt over het afdalen in vulkanen.

Richard: "Is televisie dood? Nee. Televisie is een format, niet een device. Je kunt het overal kijken: op je televisie, op je mobiel. Het maakt niets uit en daarom kun je rustig zeggen: televisie is heel erg levend."

Zoomin aims to be the RTL of the near future.

Instagram is het belangrijkste content kanaal na YouTube en zal YouTube mogelijk zelfs gaan passeren.

You can not ignore gaming. Hard to imagine how big this is.

India behoort tot de grootste groeimarkten voor media. Er is een specifieke lokale cultuur van voorkeuren maar als je het goed doet, zijn de mogelijkheden fenomenaal.

Raymond van der Kaaij, oprichter Revolver Amsterdam: "De filmwereld ontwikkelt heel snel en niet elk project is gebaat bij dezelfde benadering. Daarom moeten wij de blik heel breed houden. Zo zijn we nu met een film bezig die veel met sport te maken heeft - een film over vrouwenboksen in Cuba, wat daar verboden is. Die hebben we aan Adidas laten zien en zij vinden het belangrijk dat deze film er komt. En zij zijn daar heel puur in. Het gaat hen echte om het oprechte verhaal. Er is geen product placement en ze hebben zich totaal niet met de inhoud bemoeid. Er komen zelfs acteurs in de film voor die sportschoenen dragen van concrrerende merken - ze vertrokken geen spier."


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie