[Luistercijfers] Radio 2 haalt record marktaandeel van 13,9 procent - regionale radio bloeit
24-01-2017 08:31:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 10799 | Tags:

We zijn met de rapportage van de luistercijfers aangekomen bij de maand december en dan zijn er altijd slechts 2 vragen. De eerste is: hoe goed heeft Radio 2 het gedaan? En de tweede vraag is: hoe houden de andere radiozenders zich onder het geweld van Radio 2?

En dan voor de echte liefhebbers hebben we nog twee vragen: Hoe doet 3FM het met Serious Request en weet Sky Radio de claim van de Christmas Station om te zetten in marktaandeel?

Hoe goed heeft Radio 2 het gedaan?

Eén blik op de grafiek zegt genoeg: Radio 2 heeft het beter gedaan dan ooit - een marktaandeel van 13,9 procent, dat is 0,5 procentpunt hoger dan NovDec2015 en dat was toen ook al een record. De Top 2000 is een waar instituut geworden, een crossmediaal paradepaardje van de NPO. Het succes had zijn schaduw al vooruit geworpen: in de Top 2000 radiostudio in Beeld en Geluid kwamen in december meer bezoekers dan ooit. Het volgende record voor Radio 2 staat overigens al klaar want vanwege het doorluistereffect was DecJan de afgelopen jaren steeds nog weer hoger dan NovDec.

Hoe houden de andere radiozenders zich onder het geweld van Radio 2?

Voor de meeste is dat; goed. Het is nog steeds zo dat het enorme verlies van 3FM (-1,4 procentpunt) met dankbaarheid door andere radiozenders wordt overgenomen. Zolang 3FM bloedt, bloeien andere zenders. ORN was 0,6 procentpunt hoger (9,1%)  Radio 538 was 0,3 procentpunt hoger, Sky Radio 0,2 procentpunt. Maar niet iedereen won. Radio 10, radio succesverhaal van de afgelopen jaren, heeft het even niet meer en verloor 0,4 procentpunt. Qmusic en Radio 1 leveren beide 0,2 procent marktaandeel in.

2016 was een recordjaar voor 538, het jaargemiddelde was nog nooit zo hoog. Het gemiddelde marktaandeel in de doelgroep 10+ voor 2016 komt neer op 11,7 procent.

Dave Minneboo, radio directeur 538: "We zijn ontzettend trots op dit hoge jaargemiddelde van 11,7 procent voor 538. Vorige week won 538 de Marconi Award voor beste radiozender en dit jaargemiddelde is het bewijs voor de waardering van de luisteraar. We kijken met 538 terug op een bijzonder jaar, met de uitzendingen vanaf onder andere de Olympische Spelen in Rio de Janeiro en Tomorrowland. 2016 sloten we in stijl af, in december vervulden de dj’s van 538 grote en kleine wensen van luisteraars tijdens De Beste Wensen."


Hoe doet 3FM het met Serious Request?

Met 3FM gaat het niet goed en ook met Serious Request niet. In 2013 tilde Serious Request het marktaandeel van 3FM van 10 tot bijna 12 procent. In 2014 was het effect veel kleiner en in de jaren erna feitelijk niet waarneembaar.

Wel goed waarneembaar is de neergang van 3FM, dat het marktaandeel in drie jaar tijd vrijwel zag halveren.

 

Weet Sky Radio de claim van de Christmas Station om te zetten in marktaandeel?

Ja, dat lukt heel goed. Het marktaandeel was in NovDec2016 1,5 procentunt hoger dan in OktNov2016 en 0,2 procentpunt hoger dan in NovDec2015.

Sky Radio sluit 2016 af als bereiksleider. Het non-stop muziekstation bereikte in de meetperiode 3,6 miljoen verschillende luisteraars per week. Daarnaast is Sky Radio zowel markt- als bereiksleider in de doelgroep Vrouw 20-49 jaar.

Uunco Cerfontaine, Station Director Sky Radio: “In november stonden grote acties met echte Sky-artiesten centraal, zoals het winnen van exclusieve tickets voor Adele in Mexico en Robbie Williams in Nijmegen. Vanaf 6 december werd Sky Radio 101 FM omgedoopt tot The Christmas Station met onder andere de succesvolle Disney-actie en de Christmas Top 101. Geweldig om te zien dat onze luisteraars de acties en programmering waarderen en Sky in deze zeer competitieve radiomarkt wekelijks de meeste luisteraars weet te bereiken.”

 

OMS loopt verder weg bij STER

Kijken we naar de radio sales houses dan zien we OMS verder weglopen bij STER. Teruggerekend naar het portfolio van OMS zoals dat er per 1 januari 2017 uitziet, hadden de radiozenders van STER en OMS in NovDec2014 precies hetzelfde marktaandeel: 34,7 procent. Twee jaar later is het marktaandeel van de radiozenders van OMS doorgegroeid naar 36,7 procent - vooral door de kracht van radio 538 en de opkomst van Radio 10. Het marktaandeel van de radiozenders van de STER zakte naar 32,5 procent - vooral door de neergang van 3FM.


Regionale radio bloeit

In de jaar-op-jaar vergelijking staan er bij veel radio sales houses minnen. STER, Persgroep en FD Mediagroep verliezen allemaal radiomarktaandeel, OMS is stabiel. Wie wint er dan? Antwoord: de regionale radio groeit. ORN zag het marktaandeel met 0,6 procentpunt oplopen tot 9,1 procent. Dat iseen groei van 7,1 procent. E Power Radio zag het marktaandeel met 0,7 procentpunt groeien tot  5,7 procent. Dat is een groei van 14 procent.


www.nationaalluisteronderzoek.nl

 

Lees alles over radio op www.nederlandsmedianieuws.nl/radio

 


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie