[Luistercijfers] Record marktaandelen Sky Radio en Radio 2, groei E Power Radio en ORN
21-02-2017 10:30:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 7133 | Tags:

De luistercijfers voor de periode Dec2016Jan2017 laten opmerkelijke scores zien. Verrweweg het meest in het oog springend is het record marktaandeel van Radio 2. Het station dat de Top 2000 uitzendt, een van de meest succesvolle crossmediale radioconcepten ooit in Nederland, behaalde een marktaandeel van 14,8 procent, 1,1 procentpunt hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. Daarmee groeide het marktaandeel van Radio 2 met 8 procent.

Sky Radio zag het marktaandeel met 0,7 procentpunt stijgen tot 11,3 procent, het hoogste marktaandeel in jaren - een plus van 6,6 procent. Sky Radio begint het nieuwe jaar als markt- en bereiksleider in de doelgroep Vrouw 20-49 jaar. Het marktaandeel van het non-stop muziekstation in deze doelgroep steeg in december 2016-januari 2017 van 14,7 naar 16,8 procent. Hiermee laat de zender een stijging zien van 14 procent. Binnen de doelgroep Vrouw 20-34 jaar steeg het aandeel van 15 naar 17,8 procent en in de doelgroep Vrouw 35-49 jaar van 14,5 naar 16,7 procent. In beide doelgroepen is Sky Radio ook bereiksleider

Ook vrolijke gezichten bij E Power Radio & Online. Het saleshouse van regionale commerciële radiostations zag het marktaandeel met 0,6 procentpunt oplopen tot 5,3 procent - een groei van 12,8 procent. Jan Lagrouw, general manager E Power Radio & Online: "Wij hebben het afgelopen jaar benut om onze zenders te stimuleren om met veel activitetien en promoties meer luisteraars naar de radio te lokken. Dat gaf over geheel 2016 een positief beeld in de luistercijfers met ook een goed begin van 2017. Door steeds intensievere samenwerking tussen de radiozenders verwachten wij dat die groei zich in 2017 zal voortzetten. In 2016 hebben wij het aantal adverteerders met 11 procent zien groeien. Ook voor wat dat betreft kijken we vol vertrouwen naar 2017. Het combineren van lokale radio met lokaal online bereik is iets wat steeds meer adverteerders aanspreekt."

Regionale radio doet het goed; ook ORN deed het prima met een marktaandeel dat 0,4 procentpunt opliep tot 9 procent.

En dan werd er natuurlijk ook marktaandeel ingeleverd, ook deze maand met 3FM voorop. De jongeren radiozender drinkt uit een magische gifbeker die niet leeg kan. Het marktaandeel van 3FM zakte met 1,5 procentpunt tot 6,2 procent, een nieuw diepterecord. Daarmee zag 3FM het marktaandeel met 19,5 procent dalen. Onbevestigde berichten van radio-insiders suggereren dat de radiocijfers voor januari 2017 laten zien dat Radio 10 al groter is dan 3FM.

Er werd ook nog een beetje gedaald door Q-music en Radio 10 maar dat had niet veel om het lijf.

Op saleshouse niveau zien we OMS verder afstand nemen van STER. OMS bleef in de jaar-op-jaar vergelijking gelijk staan met een marktaandeel van 37 procent. De goede resultaten bij Sky Radio werden opgeheven door kleine minnen bij Radio 10, Radio Veronica, SLAM en Sublime FM.

STER zag het radiomarktaandeel met 0,6 procentpunt dalen. De zeer goede resultaten van Radio 2 werden ruimschoots teniet gedaan door de nog veel slechtere resultaten bij 3FM.


www.nationaalluisteronderzoek.nl

 


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie