Magna Global: wereldwijde omzet tv-reclame en print dalend; online fors stijgend
11-12-2019 17:47:00 | Door: David de Jong | hits: 8223 | Tags:

De wereldwijde omzet van televisiereclames daalt in 2019 met 3,6 procent. Die van print met 19,6 procent. Dit prognotiseert onderzoeksbureau Magna Global, onderdeel van IPG Mediabrands. Dit is volgens de onderzoekers de sterkste daling sinds de economische crisis van 2009. Er is een trend zichtbaar van een verschuiving van reclame-omzet van televisie naar internet.

De hoeveelheid kijkers naar lineaire televisie daalt volgens Magna Global vrij scherp. In de Verenigde Staten, Australië en China daalde deze met 10 procent, in Europa met circa 7 à 8 procent in de doelgroep 20-49 jarigen.

Mensen kiezen steeds meer voor online diensten als Netflix, Hulu, Amazon Prime, en YouTube, terwijl nieuwkomers als Disney+ (van Walt Disney Company), HBO Max (van AT&T) en Apple TV+ hun opwachting maken.

Radioreclame zal in 2019 zijn gestabiliseerd, terwijl buitenreclames in omzet groeit. Dit laatste komt volgens onderzoekers omdat bedrijven als Facebook, Apple. Amazon, Netflix en Google buitenreclame inzetten voor hun diensten en grote budgetten daarvoor kunnen inzetten.

In 2020 verwachten de onderzoekers dat de amerikaanse televisiereclames in omzet zullen stijgen dankzij de Olympische Spelen en de Amerikaanse presidentsverkizingen, maar dat is een tijdelijke boost.

Onlineberijven hebben circa 306 van de 595 miljard Amerikaanse dollar aan wereldwijd bestede reclame-omzetten geïnd in 2019. Daarmee is de omzet van reclame in de wereld gestegen met 5,2 procent. West-Europa kende een stijging van 3,7 procent. In 2020 wordt 3,3 procent stijging in West-Europa verwacht.Opvallend is de grote stijging in Frankrijk (4,6 procent) en de magere stijgingen in Duitsland (1,8 procent) en Italië (1,1 procent). Over Nederland wordt niet gerapporteerd.

Digitale media boeken de meeste groei: gemiddeld met 14,9 procent in 2019 aan omzetgroei; voor 2020 wordt 11,7 procent aan groei verwacht.

In 2020 verwacht Magna Global online video-omzetten met 17,7 procent zullen stijgen op wereldniveau. In 2019 steeg die al met 22,7 procent. Social media kende dit jaar een omzetgroep van 25,3 procent, in 2020 zal dat 18,5 procent bedragen.

Magna Global beschrijft verder de opkomst van Amazon die 40 procent aan extra omzet genereerde als belangrijke nieuwe concurrent voor Google en Facebook, en daarmee 4 procent van de digitale reclamemarkt in handen heeft.

De volledige cijfers zijn hier te vinden.

www.magnaglobal.com

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie