National Geographic lanceert #stopmetplastic-campagne
16-05-2018 17:57:31 | Door: Max Vlugt | hits: 6934 | Tags:

National Geographic staat de hele maand juni in het teken van #stopmetplastic. Met de campagne wordt aandacht gevraagd voor de groeiende hoeveelheid plastic afval in de oceanen, als gevolg van overmatig gebruik van wegwerpplastic. Het thema plastic staat in juni centraal op televisie, in de magazines en op de website en sociale media van National Geographic. Het doel is om het publiek aan te sporen een actieve bijdrage te leveren aan het verminderen van wegwerpplastic. 

Jaarlijks eindigt zo'n 9 miljard kilo plastic in de oceaan. Daar voegt het zich bij de plastic soup, een enorme plastic vuilnisbelt die drijft tussen Hawaii en Californië. Met de campagne #stopmetplastic wil National Geographic mensen aanmoedigen het gebruik van plastic te verminderen door een zestal plastic wegwerpproducten niet meer te gebruiken: wattenstaafjes, rietjes, koffiebekers, tasjes, bestek en flesjes.

Beach Cleanup

In de campagne draagt National Geographic acht concrete oplossingen aan die iedereen direct in het dagelijks leven kan toepassen. Naast het vermijden van de zes producten gaat het om twee eenvoudige acties: recycle en raap het op. Om dit in de praktijk te brengen, organiseert National Geographic op 24 juni samen met Stichting De Noordzee een Beach Cleanup. Tijdens de Cleanup wordt plastic zwerfafval verzameld en vervolgens zorgt National Geographic ervoor dat het een passend tweede leven krijgt. Meer informatie over deelname aan de National Geographic Beach Cleanup volgt binnenkort.

Hanna Verboom, Merijn Tinga en Wouter van der Vaart ambassadeurs

De hele maand juni zijn actrice en sociaal ondernemer Hanna Verboom, YouTuber Wouter van der Vaart (Dodo) en plastic soup surfer Merijn Tinga ambassadeurs van #stopmetplastic.

Hanna Verboom: "Alles wat we gebruiken heeft invloed op de wereld om ons heen. Dat is een confronterend maar ook hoopvol gegeven. Kleine aanpassingen kunnen grote impact hebben. Met name wegwerpplastic is hier een goed voorbeeld van. We gebruiken het dagelijks maar het breekt niet af, met grote gevolgen voor mens en natuur. Terwijl het zo simpel is om het te weigeren, te recyclen en op te rapen. #stopmetplastic, ik geloof dat we het kunnen."

De bekende YouTuber Wouter van der Vaart (Dodo) is voor de campagne ambassadeur namens het tijdschrift National Geographic Junior. In zijn video's gaat hij zijn jeugdige fans tips geven hoe ze in actie kunnen komen. Ook zal hij bij de National Geographic Beach Cleanup aanwezig zijn. De video's van Van der Vaart worden op zijn verschillende kanalen door meer dan 500 duizend fans bekeken.

Kunstenaar Merijn Tinga voert al langere tijd actie tegen plasticvervuiling. Om het probleem in kaart te brengen, surfte Tinga op een board van afvalplastic over de Rijn van Zwitserland naar Nederland. Het leverde hem de bijnaam plastic soup surfer op. Zijn documentaire From Source To Sea over deze tocht wordt op 4 juni uitgezonden op National Geographic.

Documentaires en samenwerkingen

De film van Merijn Tinga is een van de documentaires die National Geographic iedere maandagavond in de maand juni uitzendt. Daarnaast heeft ambassadeur Hanna Verboom interviews opgenomen met de oprichters van diverse Nederlandse anti-plasticinitiatieven, die in juni zowel op televisie als online te zien zijn. Deze initiatieven zijn in juni partner van National Geographic voor #stopmetplastic. Het gaat om The Great Bubble Barrier, Plastic Soup Foundation, Stichting De Noordzee, Plastic Soup Surfer, Join The Pipe,By The Oceans We Unite en Searious Business.   

De hele maand juni: #stopmetplastic op National Geographic.

www.nationalgeographic.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie