
Nationale Museumweek 2021: digitaal en 17 musea open
De Nationale Museumweek 2021 zal van 19 tot en met 25 april 2021 digitaal worden georganiseerd. Door de coronamaatregelen mogen de musea sinds 15 december 2020 niet open. Toch gaan 17 musea op proef open tijdens de Nationale Museumweek.
De Nationale Museumvereniging stelt daarover dat het grondrecht op culturele expressie en vrijetijdsbeleving door de noodgedwongen vrijheidsbeperkingen onder druk is komen te staaan.
Musea zijn andere mogelijkheden gaan creëren om museale collecties toegankelijk te maken voor iedereen op een digitale manier. Ruim 400 musea aangesloten bij de Museumvereniging organiseren tijdens de Nationale Museumweek 2021 honderden online activiteiten.
Splinter Chabot zal dagelijks de activiteiten laten zien in Museumweek met Splinter. Daarin gaat hij op zoek naar bijzondere online verhalen, activiteiten en pronkstukken in de Museumweek. Zijn avonturen zijn dagelijks via Museum.nl en de sociale media van de Museumweek te volgen.
Het digitaal Gouden Pronkstuk is het hart van de Museumweek, dit seizoen virtueel op het Museumplein. Daarop kan iedereen zijn of haar favoriete pronkstuk delen met de rest van Nederland. Daarmee creëren alle inzenders samen een nieuwe, digitale Nationale tentoonstelling tijdens de Museumweek.
17 musea open
Museumkaarthouders kunnen gedurende de Museumweek toch terecht bij enkele musea. 17 musea openen beperkt een aantal dagen hun deuren voor publiek. Kaartjes daarvoor zijn te verkrijgen op museum.nl door een tijdvak reserveren en vervolgens via de testcentra een gratis sneltest doen. De Museumvereniging doet mee aan de pilot sneltesten zodat de overheid kan onderzoeken hoe onze maatschappij eerder veilig open kan. De vereniging benadrukt daarbij dat het coronaprotocol van musea goed werkt en museumbezoek veilig is. Er is al ervaring opgedaan met het goedwerkende corona-museumprotocol: voor zover bekend hebben er zich geen besmettingen in musea plaatsgevonden. Sneltesten mogen dan ook geen structurele, onnodige drempel voor museumbezoek worden.
Musea gaan digitaal
De Nederlandse musea hebben digitale initiatieven ontwikkeld om hun museale collecties toch voor iedereen toegankelijk te houden. De digitale wereldwijde ontsluiting van museale collecties zal ook een blijvend en steeds belangrijker onderdeel worden van het verdienmodel van musea. Er is daarom in de Museumweek ook een proef is met betaalde digitale museale premium content via Museum.nl.
www.museum.nl
www.museumweek.nl
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook
Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn
Vacatures in media- en marketingcommunicatie