Nederlandse retail niet klaar voor mobiel
20-09-2017 11:56:00 | Door: Katja Brokke | hits: 2773 | Tags:

Websites van Nederlandse retailers zijn in veel gevallen niet goed ingericht voor mobiel shoppen, blijkt uit onderzoek van adviesbureau OneRetail onder 37 retailers. Het afronden van een aankoop bij deze bedrijven werd aan een grondige inspectie onderworpen. Slechts een handvol bedrijven heeft deze belangrijke stap goed onder de knie. Een forse misser voor de winkeliers: ruim 30 procent van de kopers haakt alsnog af als de mobiele website niet goed werkt. De grootste online winkels van Nederland, wehkamp, bol.com en Coolblue, presteren op dit gebied het beste.

Weinig aandacht voor mobiel

Online shoppen op de mobiel is de snelst groeiende manier van winkelen in Nederland en dat neemt de komende tijd alleen maar toe. De Nederlander oriënteert en koopt steeds vaker op zijn mobiel, al gaat dat laatste dus veel moeizamer dan het eerste.

Kasper Muileboom, partner van OneRetail: "E-commerce in Nederland is over het algemeen van hoog niveau, aan mobile lijken veel Nederlandse retailers desondanks weinig aandacht te besteden. Mobile first is weliswaar een term waar veel bedrijven mee schermen, maar in de praktijk komt daar vaak niet veel van terecht."

Veelgemaakte fouten bij Nederlandse retailers zijn onder andere onnodige invulvelden, het verdwijnen van de ingevulde gegevens bij het wisselen van betaalmethode en het verplicht aanmaken van een account. Vooral online winkeliers in de speelgoed- en schoenenbranche bedienen hun online mobile klant erg matig, aldus OneRetail.

Het volledige rapport is hier te downloaden.

www.oneretail.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie