New Dutch Wave met meer dan 50 partners naar SXSW
08-03-2017 10:22:00 | Door: | hits: 2569 | Tags:

Terwijl Austin, Texas zich opmaakt voor SXSW17, sluit New Dutch Wave vlak voor vertrek nog een golf laatste partners aan. Onder andere kunstenaar Thijs Biersteker, BNN-VARA, Nick Verstand, innogy Essent, Gazelle, AkzoNobel, modeontwerpster Pauline van Dongen en Circus Family zijn toegevoegd aan de lijst met toonaangevende Nederlandse bedrijven en personen die laten zien waarom Nederland in de top tien van meest creatieve landen staat.

Naast een Dutch Design stand op de beursvloer van het Austin Convention Center, vormen de in Austin gevestigde clubs Barbarella & Swan Dive van zondag 12 maart tot en met woensdag 15 maart het thuisfront van New Dutch Wave.

Voor de deur van het New Dutch Wave-huis loopt men direct tegen de Drive In aan: een installatie van productiemaatschappij Halal die zich in een Cadillac bevindt, waar de bezoeker op een scherm naar divers werk van het Amsterdamse bedrijf kan kijken.

Ook rijden er New Dutch Wave teams rond door het centrum van Austin op oranje fietsen van Gazelle, die bezoekers van het festival trakteren op stroopwafels, gemaakt door de Nederlanders van De Stroopclub die in Austin gevestigd zijn.

Het dagprogramma, de zogenaamde Deep Dives over de verregaande convergentie tussen content en tech, is over de vier dagen heen ingedeeld per thema.

Op zondag staat Intelligent Future centraal, maandag is het de beurt aan Media Innovations, op dinsdag gaat het over Experience Design & Design for Society, en woensdag wordt er afgesloten met Entertainment Meets Tech. Elk onderdeel host diverse vooraanstaande sprekers, met als meest recente toevoegingen de Global Head of VR van Mediamonks en Joost Galjart, Head of Strategy van Talpa.

Op dinsdag 14 maart presenteert modeontwerpster Pauline van Dongen, gespecialiseerd in Wearable Technology, haar Issho in het New Dutch Wave huis. Dit intelligente denim jack is toegespitst op het gedrag van de drager en reageert op aanrakingen.

Ook komt hedendaagse kunstenaar Nick Verstand deze dag een talk geven over zijn nieuwste werk: Point of View, een lichtsculptuur van bijna drie meter hoog met daaromheen acht speakers die een compleet nieuwe zintuigelijke ervaring geeft en ons na laat denken over wat we nu eigenlijk horen en zien.

Zijn installatie is geselecteerd voor het SXSW-artprogramma en is te bewonderen in een aparte ruimte van het Hilton Downtown.

Kunstenaar Thijs Biersteker heeft een doorlopende expositie van zijn nieuwe interactieve installatie Plastic Reflectic, die mensen laat zien dat hun gedrag van invloed kan zijn op de groeiende plastic soep in onze oceanen.

Naast alle tech-trends, is er deze dag ook ruimte voor wat ontspanning. De organisatie van dating website en app Inner Circle organiseert een Singles-Only-Drinks-event. Tijdens deze avond kunnen single SXSW17-bezoekers door middel van de Inner Circle App met elkaar in contact komen en op de patio van het New Dutch Wave huis elkaar in real life ontmoeten.

Woensdag 15 maart staat in het teken van Games en Muziek. Als onderdeel van Entertainment Meets Tech, worden er presentaties en demonstraties gegeven door Utomik en Illusive Games. Utomik wordt ook wel de Netflix van de Games genoemd en Illusive Games maakt Gaming voor iedereen toegankelijk, ongeacht de taal, leeftijd of ervaring.

Hun Circles-game is half februari live gegaan op Steam en is opmerkelijk te noemen: het bevat geen tekst en kent maar liefst 90 levels.

Daarnaast laat Beeld en Geluid deze dag de resultaten zien van het experiment dat zij de afgelopen weken uitvoerden met hun slimme COGITCH-algoritme, waarbij werd gemeten welke songs van de Nederlandse Dutch Impact artiesten die op SXSW staan, de meeste hit potentie heeft.

De Dutch Impact Party wordt tevens deze dag gehouden en heeft de band Grandpa Death Experience nog toegevoegd aan hun line-up.

Dagelijks wordt er in het New Dutch Wave huis afgesloten met muzikale performances van diverse artiesten, bands en DJ’s. Hiervoor wordt samengewerkt met onder andere Buma Cultuur en Amsterdam Dance Event (ADE).

De New Dutch Wave delegatie vertrekt deze week richting Austin om zich klaar te maken om de Nederlandse creatieve industrie vier dagen lang in de spotlight te zetten tijdens SXSW.

Op zondag 12 Maart opent ZKH Prins Constantijn de New Dutch Wave stand waar hij de eerste zal zijn die de Sensory Reality Pod van startup Sensiks zal ervaren. Vervolgens zal hij ook het New Dutch Wave huis openen waar hij de kickoff geeft van een panna competitie die op de patio van het huis zal plaatsvinden.

www.newdutchwave.com
www.sxsw.com

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie