[Onderzoek] Nederlanders hebben haat-liefdeverhouding met smartphone
23-09-2019 10:04:47 | Door: David de Jong | hits: 3778 | Tags:

Recent onderzoek van Ruigrok NetPanel laat zien dat veel Nederlanders zoeken naar balans in hun smartphonegebruik. Enerzijds is de smartphone heel nuttig en voor velen zelfs onmisbaar, anderzijds zorgt de smartphone ook voor irritaties en frustratie. Veel Nederlanders zoeken manieren om hier mee om te gaan. 

De meerderheid van de Nederlanders (64 %) geeft aan dat hun smartphone heel belangrijk voor ze is. Dit blijkt ook uit de vele gebruiksmomenten van de smartphone. Zo wordt de smartphone erbij gepakt tijdens het wachten (82 %), tv kijken (66 %), in bed (54 %), op de wc (46 %), maar ook om een privéappje of belletje te plegen op het werk (43 %). Dit veelvuldige gebruik heeft ook een keerzijde. Zo'n driekwart van de Nederlanders stoort zich weleens aan het smartphonegebruik van anderen. 

Kunnen we ons een leven voorstellen zonder die geliefde smartphone? Nee, zeker niet. Drie op de vijf Nederlanders moeten er niet aan denken om hun smartphone een maand te moeten missen. Voor een klein deel zal dit geen probleem zijn. Daarnaast geeft twee op de vijf Nederlanders aan meer gebruik te maken van de smartphone dan ze zouden willen. En wat dan als we die smartphone eens een keertje niet bij ons hebben? Dan leidt dit bij een derde tot een onrustig gevoel. 6 procent van de ondervraagden gebruikt de smartphone wel eens in de auto, terwijl 11 procent dit op de fiets doet. Het vasthouden van een smartphone is op straffe van hoge boetes verboden; per 1 juli 2019 ook op de fiets.

Het onderzoek laat duidelijk zien dat Nederlanders op zoek zijn naar een goede balans in hun smartphonegebruik. Zo kiest driekwart er weleens bewust voor offline te gaan. Dit doen ze dan vooral als ze gezellig samen zijn met anderen, tijdens het eten of in het verkeer. En ook al is het langer missen van hun smartphone voor een deel van de Nederlanders een hele opgave, toch geeft twee op de vijf Nederlanders aan wel eens aan een mobile detox te doen. Hierbij gebruiken ze hun smartphone bewust een hele dag, een heel weekend of zelfs een hele vakantie niet. 

Het onderzoek is op eigen initiatief uitgevoerd door marktonderzoekbureau Ruigrok NetPanel. De doelgroep van het onderzoek bestaat uit Nederlanders van 18 jaar en ouder die in het bezit zijn van een smartphone. Het onderzoek heeft plaatsgevonden van 17 tot en met 23 juni 2019. In totaal hebben 637 Nederlanders de online vragenlijst volledig ingevuld. De steekproef is representatief naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau.

www.ruigroknetpanel.nl 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie