[Onderzoek] STER: advertentiecookies zijn overbodig
04-06-2020 13:17:00 | Door: David de Jong | hits: 6908 | Tags:

Advertentiecookies die vaak met online advertenties geplaatst worden om bezoekers gepersonaliseerde advertenties te laten zien zijn overbodig. Dit stelt STER, de reclameverkoper van de NPO, naar aanleiding van een in haar opdracht uitgevoerd door Ortec Adscience, Adhese en Annelect.

Campagnes die zonder deze cookies zijn ingezet, presteren in het onderzoek net zo goed of zelfs beter dan campagnes die met cookies zijn geplaatst.

Afgelopen maanden onderzocht STER de effecten van campagnes van grote merken die werden ingezet met en zonder cookies. Hierbij werd, naast het eigen STER-netwerk, ook gekeken naar data van daarbuiten die werden aangeleverd door de merken die meededen aan het onderzoek. In het onderzoek werd met name gekeken naar het gedrag op de site naar aanleiding van een klik op de campagne.

Uit de resultaten blijkt dat de campagnes zonder cookies vergelijkbaar scoren op variabelen zoals het aantal bezoekers dat aankomt op de website en het aantal keer dat zij doorklikken naar andere pagina's. Ook wat betreft conversie scoren de campagnes even goed.

STER staakte begin 2020 samen met de NPO met het plaatsen van cookies voor advertentiedoeleinden. Deze keuze is gemaakt om de privacy van de bezoeker te beschermen. Daarnaast beperken browsers als Safari en Firefox en vanaf 2021 ook Chrome, het gebruik van de cookies, waardoor adverteren op basis van persoonlijke gegevens in de toekomst wellicht niet langer mogelijk zal zijn.

Tom van Bentheim, teammanager online bij de STER: "Nu blijkt dat je ook zonder advertentiecookies de gewenste resultaten kan behalen, is er geen enkele reden meer om vast te houden aan de persoonlijke data van bezoekers voor advertentiedoeleinden. Deze resultaten laten zien dat merken een cookieloze toekomst met een gerust hart tegemoet kunnen gaan."

Om de relevantie die de gepersonaliseerde advertenties vaak met zich meebrengen toch te kunnen bieden, heeft Ster een specifiekere manier van adverteren op basis van context ontwikkeld. Om advertenties te plaatsen bij een geïnteresseerde doelgroep kijkt STER naar de exacte inhoud van een webpagina of online video door bijvoorbeeld de tekst van een artikel, een programmabeschrijving, aanwezige gasten en/of de Teletekstondertiteling te analyseren.

Het volledige onderzoek is hier te vinden

www.ster.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie