Online bestedingen passeren de grens van 20 miljard euro in 2016
03-03-2017 08:56:00 | Door: Marianna Beets | hits: 3216 | Tags:

Nederlandse consumenten hebben in 2016 voor 20,16 miljard euro uitgegeven bij webwinkels die online producten en/of diensten verkopen. De online bestedingen[1] stijgen hiermee met 23 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Vooral de online bestedingen aan schoenen en lifestyle-producten, IT en food/nearfood lieten dit jaar een forse stijging zien. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL.

In het vierde kwartaal (Q4) van 2016 gaven Nederlandse consumenten online aanzienlijk meer uit. In totaal heeft 82 procent van de Nederlanders van 15 jaar en ouder in Q4 een of meerdere online aankopen gedaan, goed voor 6,15 miljard euro aan online bestedingen. Online groeit hiermee in Q4 met 27 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2015. Deze groei ligt in Q4 hoger dan in de drie kwartalen daarvoor. Bij elkaar opgeteld passeren de totale online bestedingen over heel 2016 hiermee de grens van 20 miljard euro.

 

Online belangrijkste drijfveer achter groei detailhandel

Wanneer er naast de online ontwikkelingen wordt gekeken naar de ontwikkeling van de uitgaven in de fysieke winkelstraat, is te zien dat de offline consumentenbestedingen aan producten in 2016 nagenoeg stabiel zijn gebleven (-1%). De substantiële groei van het online kanaal is hiermee dus direct de grootste drijfveer achter de groei van de totale consumentenbestedingen in de detailhandel.

Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: “De onverwacht forse groei van online bestedingen aan producten in 2016 is exemplarisch voor het in rap tempo veranderende consumentengedrag. Online winkels, inclusief de webwinkels van veel fysieke winkels en winkelketens, profiteren hiervan. Zetten we de bestedingen aan online gekochte producten af tegen de totale consumptieve bestedingen aan detailhandelsgoederen van 97,2 miljard euro in 2016 (bron: CBS), dan bedraagt het online aandeel van 11,0 miljard euro inmiddels 11,3% (was 8,9% in 2015). De opkrabbelende cijfers in de detailhandel (+2,4%, bron: CBS) in 2016 worden dus in belangrijke mate bepaald door stijgende online verkopen van (web)winkels.”

Gino Thuij, research consultant GfK: “De online bestedingen zijn in 2016 opvallend sterk gegroeid in vergelijking met voorgaande jaren. Dit is vooral te verklaren door een aantrekkende economie, een stijgend consumentenvertrouwen en het verdwijnen van belangrijke retailformules in de winkelstraat.”

Schoenen grootste driver achter de online groei van producten in 2016

De totale online bestedingen kunnen worden onderverdeeld in producten en diensten. Er werd in 2016 in totaal 11,01 miljard euro online uitgegeven aan producten, zoals IT, schoenen en telecom. Daarnaast werd er 9,15 miljard euro uitgegeven aan de aankoop van diensten, zoals reizen en tickets voor evenementen. De online bestedingen aan producten lieten in 2016 een sterkere groei zien (+25%) dan de online bestedingen aan diensten (+19%).

De volgende productsegmenten lieten in 2016 de grootste groei in online bestedingen zien ten opzichte van 2015:

 

In termen van groei staan uitgaven aan schoenen en lifestyle-producten met stip op nummer 1. Nederlanders kochten in 2016 voor 926 miljoen euro online aan schoenen, versus 642 miljoen euro in 2015. Wel zien we het aantal online aankopen harder stijgen (+49%) dan de bestedingen, waaruit kan worden opgemaakt dat de gemiddelde prijs per online aankoop binnen dit segment licht aan het dalen is (-3%).

Eenzelfde trend zien we terug binnen het segment speelgoed. De online uitgaven aan speelgoed stegen van 213 miljoen euro in 2015 naar 275 miljoen euro in 2016, een toename van 29 procent. Tegelijkertijd is het aantal online aankopen met 59 procent toegenomen, waardoor de gemiddelde prijs per aankoop daalt van 115 euro in 2015 naar 93 euro in 2016.

Gino Thuij: “De druk op de prijzen zorgt ervoor dat de gemiddelde prijs online nu ook aan het dalen is. Nederlanders zoeken en vinden voor merkartikelen steeds vaker online koopjes.”

[1] Zoals deze zijn gedefinieerd in de Thuiswinkel Markt Monitor

Zie ook: infographic Thuiswinkel Markt Monitor Q4 2016

www.thuiswinkel.org

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie