Overname van het Jaar 2018: Sir Martin Sorrell koopt MediaMonks
20-12-2018 21:35:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 11654 | Tags:

Traditiegetrouw publiceert het Nederlands MediaNetwerk eind december een overzicht van de belangrijkste overnames van het jaar.

Hoewel velen ervaren dat consolidatie in media en marketingcommunicatie ook in 2018 voortschreed, was er niet het spectakel dat er in 2017 was:

  • Mediahuis neemt TMG over
  • Talpa Network neemt SBS en Emesa over
  • Hearst Netherlands neemt G+J Media over

 
Deze drie overnames hadden een groot effect op de betrokken markten, die in de plooi vielen. De dagbladenmarkt kende eind 2017 slechts twee grote spelers: Persgroep en Mediahuis; de televisiewereld drie: NPO, RTL en Talpa Network.

De tijdschriftenmarkt telt nu slechts twee grote spelers: Sanoma en Hearst, iets dat je bij de meest recente uitreiking van de Mercurs terugzag: van de 8 Mecurs gingen er 3 naar Sanoma en 3 naar Hearst.

Door het uitruilen van het belang van Talpa Network in TMG met het belang van TMG in Sky Radio Group viel ook de radiomarkt in een plooi met Talpa Radio als de dominante speler met een marktaandeel van 40 procent.

2018 was dus een relatief rustig overnamejaar, de laatste dagen van december zorgden uitelijke voor nog wat extra spektakel.

 

1 | Sir Martin Sorrell koopt MediaMonks

Net als in 2017 was de keuze voor de nummer 1 niet moeilijk. Want opmerkelijk en spraakmakend. Op 16 april vertrekt Sir Martin Sorrell als CEO bij WPP. Hij wordt beschuldigd van wangedrag maar nooit wordt precies duidelijk waar het om gaat. Eén van de vaandeldragers van de reclame-industrie wereldwijd vertrekt bij 's werelds grootste bedrijf in marketingcommunicatie. Hij start S4 Capital.

Op 10 juli koop Sir Martin Sorrell MediaMonks voor 300 miljoen euro. Daarmee verslaat hij WPP, dat ook in de race was voor de overname van MediaMonks. MediaMonks heeft een omzet van 110 miljoen euro en heeft 750 werknemers verspreid over kantoren in Hilversum (HQ), Londen, Stockholm, Dubai, New York, Los Angeles, Mexico, Sao Paulo, Buenos Aires, Singapore en Shanghai. MediaMonks was tot dusver betrokken bij het winnen van 128 Cannes Lions.

Victor Knaap, oprichter en CEO van MediaMonks in The Guiardian: “With this merger, I’m privileged to be shaping the future of the creative industry alongside a man with an unprecedented reputation for building successful businesses. We’re not selling out, we’re buying in.”

Victor Knaap staat op nummer 1 in DeRedlamebureau50 en op 17 in DeMedia100.

 

2 | RTL neemt BrandDeli over

20 december. Heet van de naald: RTL neemt BrandDeli over. Delicaat want dit nieuws kwam 8 dagen nadat bekend werd gemaakt dat Allard Ruyl, CEO van BrandDeli naar RTL's grootste concurrent Talpa Network gaat, waar hij CEO wordt van Media Solutions.

Niet alleen delicaaat maar ook interessant: RTL en Talpa Network manfesteren zich steeds meer als saleshouses die ook werken voor derden. Zo kocht RTL in 2017 Adfactor en stapte VICE voor ad sales dit jaar over van BrandDeli naar Talpa Network.

RTL krijgt voor tenminste drie jaar het recht om de advertentieruimte voor het merkenportfolio van Discovery, Fox en Viacom te verkopen en biedt daarmee een groter aanbod van spotzendtijd, branded partnerships en online (video en display) advertentieruimte. Adverteerders krijgen toegang tot een groter overall bereik, met name in jongere doelgroepen zowel in het daytime als in het prime time tijdslot. Discovery, Fox en Viacom houden de mogelijkheid om daarnaast hun eigen zendtijd te verkopen.

 

3A | Talpa Network neemt het ANP over

3B | ANP neemt Hollandse Hoogte over

In maart 2018 neemt Talpa Network het ANP over van Vereniging Veronica en niemand dacht dat John de Mol dat zomaar deed of voor de lol of voor het rendement - ANP was toen, en nu wellicht nog steeds, een verlieslatend bedrijf zonder briljante economische vooruitzichten.

Nee, natuurlijk niet, John de Mol had plannen dat kon niet anders. Toen Talpa Network in juni 2018 ook fotobureau Hollandse Hoogte overnam, werd het nog duidelijker: er zou een plan zijn maar wat was het?

Deze week geeft John de Mol bij Pauw zelf het antwoord: "Wij gaan zeer waarschijnlijk in de loop van 2019 een eigen nieuwsvoorziening creëren die gaat voldoen aan de nieuwe voorwaarden en eisen die je als consument tegenwoordig hebt. Als ik op mijn telefoon kijk, zie ik daar nieuwsapps van AD, Tetelegraaf, NU.nl, NOS, RTL; daar moet Talpa Network ook tussen komen te staan."

 

4 | De Persgroep neemt Independer over

Op 25 oktober koopt De Persgroep Independer van Achmea. De overname illustreert de metamorfose van de Persgroep van dagbladenuitgever tot crossmediaal nieuwsbedrijf waar data een steeds belangrijker rol spelen.

Independer is een digitaal vergelijkings- en adviesplatform voor verzekeringen, bancaire producten, hypotheken en energie. De website wordt 17 miljoen keer per jaar bezocht en er worden jaarlijks zo’n 6 miljoen vergelijkingen gedaan. Het bedrijf zetelt in Hilversum en heeft ruim 300 medewerkers.  

 

5 | Mediahuis neemt Wayne Parker Kent over

8 november. De Belgisch-Nederlandse mediagroep Mediahuis en Wayne Parker Kent, een van de snelst groeiende digitale mediabedrijven van Nederland, hebben een principe-akkoord bereikt over de overname van WPK door Mediahuis. Voorgenomen is dat Mediahuis-dochter Telegraaf Media Groep (TMG) 100% van de aandelen in WPK verwerft waarbij Slaven Mandic, naast zijn rol als CEO WPK, de functie van Directeur Advertising TMG zal gaan vervullen. Beide partijen zullen de handen ineen slaan richting de Nederlandse advertentiemarkt en zullen het grote bereik van TMG verbinden met het creatieve en innovatieve talent van WPK.

 

6 | Candid Group neemt Digital Agency Group over

21 december. Nog heter van de naald: Candid Group neemt Digital Agency Group over. In september zei CEO Gérard Ghazarian dat Candid Gourp binnen drie jaar het grootste marcomnetwerk van Nederland zal zijn. Met de overname verdubbelt het aantal medewerkers van de groep tot 140 en stijgen de inkomsten met ruim 50 procent. De Candid Group neemt 100 procent van de aandelen van DAG over. De eigenaren van DAG worden partners en gaan mee participeren in de Candid Group.

De Candid Group is de afgelopen jaren hard gegroeid, onder meer door overnames van mediabureaus als Stroom en M2Media. De bureaus van de groep zijn gespecialiseerd in media, creatie, technologie en data. Gérard Ghazarian, CEO Candid Group: "Met deze omvang en ons ondernemende karakter zijn we een aantrekkelijk alternatief voor de internationale netwerken. Onze ambitie is niet om de grootste te zijn. Wel om het meest innovatieve en ondernemende netwerk te zijn.”

 

7 | NDC mediagroep neemt Crossmedia Communicatiegroep over

1 mei. Crossmedia Communicatiegroep (CMCG) is onderdeel geworden van NDC mediagroep. De samenwerking is in goed overleg tot stand gekomen en past binnen de ambitie van beide partijen om voor Noord-Nederland een compleet mediabedrijf neer te zetten op alle platformen: tv, digital out of home, online en print.

Door de overname van CMCG versterkt NDC zich op de terreinen van crossmediale strategie, design, concepting en online- en data-analyse

 

8 | United neemt Quadia over

31 oktober. United neemt de corporate activiteiten van video-specialist Quadia over. Met deze overname breidt United zijn dienstenportfolio uit in de zakelijke markt.

United is een full-service facilitair bedrijf voor video, tv- en mediaproducties. Het bedrijf is verantwoordelijk voor creatie, management en distributie van vele nationale en internationale mediaproducties. Enkele voorbeelden hiervan zijn; Boer Zoekt Vrouw, Expeditie Robinson, Eredivisie voetbal en de MTV Europe Music Awards

 

9 | Sanoma Learning neemt educatieve dienstverlener Iddink Group over

13 december. Sanoma Learning maakt bekend educatieve dienstverlener Iddink Group over te nemen van huidige eigenaar NPM Capital. De acquisitie omvat alle onderdelen van de groep in Nederland, België en Spanje. Na de overname gaan Malmberg en Iddink Group samenwerken in het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs om geïntegreerde digitale oplossingen te ontwikkelen voor beter en gepersonaliseerd onderwijs.

 

10 | Talpa Network koopt StukTV

Vanaf 1 november is StukTV volledig in handen van Talpa Network, het crossmediale mediabedrijf van John de Mol. StukTV is één van de grootste Nederlandse Youtubekanalen, met meer dan 1,9 miljoen abonnees, meer dan 700 miljoen views en het groeit nog dagelijks. Het is voor het eerst dat een mediabedrijf in Nederland een YouTube-kanaal overneemt.

 

11 | Michiel Mol neemt The Fightclub over

9 januari. ME Worldwide, de holding boven onder meer het Bredase fullservicebureau The Communication Company (TCC), heeft een 100 procent belang genomen in de startup The Fightclub Digital. ME had al een minderheidsbelang in het bedrijf, dat eind 2016 werd opgericht.

Michiel Mol, Founding Partner van ME Worldwide en oprichter van Lost Boys (tegenwoordig DigitasLBi): "Deze overname past perfect in de visie die we hebben op de ontwikkeling van het communicatievak, waarin data een steeds grotere rol gaan spelen. Net als Lost Boys destijds is The Fightclub Digital goed in het creëren, analyseren en commercieel converteren van digitale data. En de combinatie van data en creativiteit maakt van merken winnaars."

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie