PayPal en Ipsos presenteren cross-bordercommercerapport
05-12-2016 12:05:00 | Door: Katja Brokke | hits: 3089 | Tags:

PayPal en Ipsos presenteren hun derde jaarlijkse cross-bordercommercerapport. Het wereldwijde onderzoek geeft inzicht in het online binnenlands en cross-border koopgedrag van ruim 28.000 consumenten in 32 landen. De resultaten laten zien hoe webwinkels hun internationale verkoopactiviteiten kunnen uitbreiden.

Transparantie

Verzendkosten, toeslagen en zorgen over de bezorging van hun bestelling zijn de voornaamste factoren die Nederlandse consumenten ervan weerhouden om cross-border te shoppen.2 Uiteindelijk draait het allemaal om transparantie van de verkoper: verzendkosten en importkosten – een grote barrière voor internationale online aankopen – moeten betaalbaar zijn en duidelijk staan beschreven. Klanten willen geen lang en omslachtig betaalproces doorlopen, om er aan het einde achter te komen dat toeslagen en belastingen nog niet bij de prijs waren inbegrepen.3

Wanneer consumenten online gaan en openstaan voor online cross-border shoppen zien ze nog een opvallende trend. 31 procent van de Nederlandse ondervraagde online shoppers liet de afgelopen 12 maanden een digitaal winkelwagentje achter bij cross-border aankopen door het betaalproces niet af te ronden. De voornaamste redenen om de transactie af te breken, zijn verzendkosten en het niet aanbieden van de gewenste betaalmethode.4 Verkopers kunnen klanten die eenmalig een transactie doen dus omzetten in terugkerende klanten door hen voorafgaand aan de betaling beter te informeren en ze zo een prettig en veilig gevoel te geven.

Wat motiveert cross-border shoppers?

Het is geen verrassing dat cross-border shoppers op zoek zijn naar een goede deal. Meer dan de helft (54%) van de respondenten geeft aan dat het hen niet uitmaakt waar vandaan de bestelling wordt verzonden, zo lang de totale prijs maar goed is. De meeste Nederlanders die online over de grens shoppen, kopen in Duitsland (15%), China (13%) en het Verenigd Koninkrijk (12%). Voor 84 procent van de mensen die in China winkelde en 67 procent van de mensen die in Duitsland winkelde zijn betere prijzen hiervoor de belangrijkste reden. De mogelijkheid om producten te kunnen kopen die in eigen land niet verkrijgbaar zijn, is voor 62% van de mensen die in het Verenigd Koninkrijk shoppen de belangrijkste motivatie om daar te winkelen.

Er zijn verschillende typen cross-border shoppers en verkopers dienen zich het volgende te realiseren: om huidige cross-border shoppers te behouden, zijn betere prijzen essentieel, maar om consumenten die nog nooit cross-border hebben geshopt aan te trekken, zijn gratis verzending en veilig betalen de belangrijkste factoren. Beide factoren werden door 34 procent van de online shoppers als reden gegeven om te kiezen voor online shoppen in een ander land.

Nog een belangrijke factor is de betaalmethode. De voornaamste redenen waarom mensen een voorkeur hebben voor een specifieke betaalmethode zijn veiligheid (53%), betaalgemak (41%) en aankoopbeveiliging (39%). De afgelopen 12 maanden maakten Nederlandse cross-border shoppers het meest gebruik van PayPal als betaalmethode (52%).

Het volledige rapport, inclusief technische details over het onderzoek, is hier beschikbaar.

Voetnoten

1 Beide geselecteerd door 34 procent van de online shoppers.

2 Verzendkosten en toeslagen werden geselecteerd door 31 procent van de online shoppers die de afgelopen 12 maanden niet cross-border shopten. Zorgen over de bezorging van de bestelling door 36 procent.

3 Een kwart (25%) van de online shoppers die niet eerder cross-border heeft geshopt, zegt dat onduidelijkheid hierover hen ervan weerhoudt een aankoop te doen.

4 Verzendkosten werd geselecteerd door 39 procent van de online shoppers die een winkelwagentje achterliet, het niet aanbieden van de gewenste betaalmethode door 27 procent van hen.

Methodologie

PayPal onderzoek 2016: Namens PayPal hield Ipsos een representatieve steekproefonder 800-2000 (28012 in totaal) volwassenen (van 18 jaar of ouder1) die een internetapparaat gebruiken2 in een van de 32 landen (Verenigd Koninkrijk, Ierland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Nederland, Zweden, België, Portugal, Rusland, Hongarije, Polen, Tsjechië, Griekenland, Israël, Verenigde Arabische Emiraten, Egypte, Zuid-Afrika, Nigeria, Brazilië, Mexico, Argentinië, Peru, Chili, Verenigde Staten, Canada, India, China, Japan, Thailand en Singapore). De interviews werden online uitgevoerd tussen 30 augustus en 5 oktober 2016.

De data is in alle landen gewogen om te corrigeren voor panel bias. De panel bias kan gebaseerd zijn op externe trendgegevens die van toepassing zijn op online shoppers in ieder land.1

In de meeste landen zijn quota aangepast op leeftijd in lijn met geslacht en de representatieve regio van de online populatie. Er is geen regio quota aangepast in Zuid-Afrika, Singapore, Rusland en Peru. In Egypte, de Verenigde Arabische Emiraten en Nigeria zijn geen quota ingesteld, maar het onderzoek was per e-mail naar een nationaal representatief toegestuurd of offline afgenomen bij de mensen die gescreend zijn op internetgebruik.

1 Van 18 tot 74 jaar in alle Europese landen

2 Desktop computer/Laptop/ notebook computer/Tablet /Smartphone/Een ander type mobiele telefoon/Electronic organizer / PDA met draadloos stem- en data features/Spelconsole met Internetverbinding (bijvoorbeeld Wii)


www.paypal.com/nl
www.ipsos-nederland.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie