Rapport 'Inzicht in generatie alpha' gepubliceerd door Hotwire en Wired Consulting
08-02-2018 10:21:00 | Door: Katja Brokke | hits: 1991 | Tags:

Het rapport van Yellow Communications’ partner Hotwire en Wired Consulting geeft een kijkje in het brein van de consumenten van morgen en laat zien waarom merken een andere communicatieaanpak moeten kiezen.

Yellow Communications, partner van Hotwire, lanceert het rapport Inzicht in generatie alpha, dat Hotwire en Wired Consulting samen hebben opgesteld. Het rapport geeft een beeld van de invloed van technologie op toekomstige generaties en welke verwachtingen generatie alpha op hun beurt weer heeft van deze technologie.

De volgende consumentengeneratie is bekend als generatie alpha. Wetenschapper Mark McCrindle introduceerde de term om mensen die vanaf 2010 geboren te zijn te omschrijven. Voor deze generatie is technologie zo verweven met ieder onderdeel van het leven, dat ze op een fundamenteel andere manier nadenken, leven en spelen dan iedere generatie voor hen.

Hotwire en Wired Consulting hebben de handen ineengeslagen om in ieder opzicht inzicht te geven in de wensen, verlangens en behoeften van generatie alpha: van hun dagelijkse gedachten tot de manier waarop ze contact hebben met apparaten om hen heen. Uit het onderzoek blijkt dat hun generatie makkelijker met technologie omgaat dan iedere andere generatie, maar dat deze omgang met technologie mogelijk grote gevolgen heeft voor de manier waarop hun hersens werken en hoe ze de wereld beleven.

Uit het rapport komen diverse belangrijke punten naar voren:

  • Het belang van spraakbesturing: voor generatie alpha is spraakgestuurde bediening van een apparaat even natuurlijk als via een touchscreen. Ze verwachten dan ook dat apparaten reageren op spraakcommando’s.
  • Het debat over schermtijd wordt alleen maar heviger: voor een generatie die zo vervlochten is met technologie, lijkt te veel schermtijd niet te bestaan. Experts worden het nog niet eens over de invloed die dit heeft op de mentale gezondheid en het welzijn van generatie alpha. Wel geven ze aan dat het debat niet over de technologie zelf gaat, maar over de manier waarop deze wordt toegepast.
  • Het Internet of Toys komt eraan: connected speelgoed wordt de standaard. Dat betekent dat kinderen niet alleen verwachten dat hun speelgoed op hun spraakcommando’s reageert, maar er ook van uitgaan dat speelgoed een eigen emotionele intelligentie laat zien.

Tom Upchurch, directeur bij Wired Consulting: “We naderen een tijdperk waarin het verschil tussen oudere en jongere generaties op het gebied van hun ervaring met technologie steeds zichtbaarder wordt. Technologie beïnvloedt onze gewoontes, onze houding en zelfs fundamentele cognitieve vaardigheden. Deze nieuwe digitale omgeving moet ontworpen worden door ouders, opleidingsinstituten, digital designers en de jongste leden van onze samenleving. Zo zorgen we ervoor dat de digitale toekomst hen verrijkt in plaats van verarmt.”

Om in te kunnen spelen op deze nieuwe consumentengeneratie, moeten merken voorzichtiger zijn met de wijze waarop ze generatie alpha benaderen. Bedrijven moeten met de generatie communiceren op de manier waarop generatie alpha dat wil en zich daarbij vooral richten op wat ze nodig hebben, door bijvoorbeeld een probleem voor ze op te lossen. Dit is geen publiek dat kijkt naar een advertentie of review en het product dan later aanschaft: generatie alpha oriënteert zich pas wanneer dat nodig is. Zo worden merken gedwongen te kiezen voor reactieve aanpak, in plaats van proactief te adverteren.

Majoy Koetsier-Juriaans, verantwoordelijk voor consumer pr bij Yellow Communications: “Merken moeten zich richten op een emotionele band met de consument. Als je voor generatie alpha geen betekenis hebt, is het afgelopen. Proactieve communicatie moet gedenkwaardig zijn: iets om anderen over te vertellen. We moeten daar zijn waar die generatie is, en altijd beschikbaar zijn om hun vragen te beantwoorden en problemen op te lossen. Met dit rapport willen we bedrijven helpen bij hun voorbereiding op de toekomst. Zo kunnen ze hun communicatiestrategie tijdig opstellen en zijn ze goed voorbereid op de komst van de nieuwe generatie consumenten.”

Het volledige Nederlandstalige rapport is hier te downloaden.

www.yellow-communications.com
www.hotwireglobal.com
www.wired.co.uk

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie