[Merken Top 40] Renault, Audi, BMW en Ford illustreren dynamiek automerken
09-01-2017 09:17:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 3709 | Tags:

Automerken laten in de Merken Top 40 een grote dynamiek zien. Ze komen en gaan, afhankelijk van onder meer seizoen, campagnes, aanbiedingen en introductie van nieuwe modellen.

In de eerste editie van de Merken Top 40 begin november 2016 stonden Volkswagen, Opel, Mercedes Benz, Peugeot en Renault. In de lijst van deze week zien we Renault (22), Audi (29), BMW (30) en Ford (37). Van deze acht merken stond alleen Renault in beide lijsten.

De Merken Top 40 wordt samengesteld op basis van waardering, bestedingen en social buzz. De gemiddelde waardering in de lijst ligt rond de 21 procent. Binnen de autobranche is dat een stuk lager, 14 procent. Audi, BMW, Volvo, Mercedes Benz en Volkswagen worden het beste gewaardeerd maar alleen Audi en BMW halen de gemiddelde waardering van 21 procent. Volvo en Mercedes (beide 20%) en Volkswagen (19%) liggen daar net onder. Merken die het gemiddelde naar beneden halen, zijn Seat, Hyundai, Mitsubishi en Dacia. Zij scoren alle minder dan 10 procent.

Dan de bestedingen: minder goed gewaardeerde merken geven niet alleen minder uit, ze doen dat ook minder vaak in vergelijking met de beter gewaardeerde merken. Je ziet dat merken als Audi, BMW, Volvo en Mercedes relatief veel geld uitgeven per campagne.

Kijkend naar social scoren Mercedes, Volkswagen en BMW met 20-30 miljoen contacten boven het gemiddelde in de lijst van 10-15 miljoen per week. Audi en Volvo zijn een stuk minder zichtbaar, zij hebben een bereik van zo'n 10 miljoen. Seat, Hyundai, Mitsubishi en Dacia hebben een gemiddeld bereik van tussen de 1 en 5 miljoen.

Ford en Renault hebben deze week meer besteed. Bij Ford liep de Facebook-campagne Ford Edge's Blind Spot Information System (BLIS) en Renault introduceerde de nieuwe Scénic.

Het spreekt voor zich dat de Merken Top 40 in de laatste week van het jaar wordt gedomineerd door retailers. Er staan deze week 5 retailers in de top 6. Op 1 - net als vorige week - Albert Heijn. Kruidvast stijgt met superstip van 8 naar 2. Op de derde plaats staat BOL.com. LIDL klimt van 7 naar 5 en Jumbo zakt van 3 naar 6.

De Merken Top 40 wordt samengesteld op basis van drie bronnen: marktonderzoek, mediabestedingen en social media buzz. DVJ Insights, Nielsen en Buzzcapture, de data partners van de Merken Top 40, leveren de data uit deze bronnen. De wekelijkse chart is te vinden via de website www.merkentop40.nl.

Voor organisaties die meer willen weten biedt de Merken Top 40 extra inzichten in de vorm van losse analyses of een abonnement. Hiermee kunnen merken gericht bestedingen en social inzetten om hun positie te verstevigen of zelfs te stijgen in de lijst.

De Merken Top 40 is een initiatief van onder meer Stichting Top 40, de meest toonaangevende muzieklijst van Nederland. De Merken Top 40 wordt geleid door Business Ranking & Research BV (BR&R) die opdracht geeft tot de wekelijkse samenstelling van de lijst van 40 meest populaire merken.

www.merkentop40.nl


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie