Ruim 3 op de 5 Nederlanders doet aankoop op advies influencers
25-05-2018 10:48:53 | Door: | hits: 6254 | Tags:

Ruim 60 procent van de Nederlanders (18-40 jaar die minimaal één keer per maand influencer content bekijkt) doet aankopen naar aanleiding van influencer advies, blijkt uit onderzoek van strategisch influencer marketingbureau XMPLE. Een flinke conversie, maar wat zijn de belangrijkste factoren? XMPLE ontdekte dat relevantie, geloofwaardigheid en betrokkenheid dé gamechangers zijn als het aankomt op salesconversie.

Ruim 80 procent van de Nederlanders bezoekt influencer kanalen. Over het algemeen worden influencers positief beoordeeld. We zien ze als passievol (58,7%), oprecht (47,6%) en betrouwbaar (44,8%). Dit stemt optimistisch, maar hoe zit het met de koopintentie?

Relevantie en betrokkenheid onmisbaar voor salesconversie

62,9 procent van Nederland doet wel eens aankopen naar aanleiding van advies van een influencer. Content die aansluit op de behoefte van de consument (64,5%), de geloofwaardigheid van de influencer (61,1%) en wanneer het voelt alsof de influencer een bekende is (48,8%) blijken het meest verband te hebben met aankoopgedrag.

Word-of-Mouth als ultieme aftermath

Naast dat ruim 3 op de 5 Nederlanders de portemonnee trekt, naar aanleiding van influencer content, blijkt uit het onderzoek dat bijna 70 procent van de Nederlanders over de influencer content praat met vrienden en vriendinnen. Deze afterglow aan Word-of-Mouth doet vermoeden dat het uiteindelijke salespercentage mogelijk nóg hoger ligt.

Lukas Foks, Head of XMPLE: “Influencers worden gezien als vrienden die precíes weten wat we nodig hebben. Aansprekend, overtuigend en onafhankelijk, net als hun tips en advies. Dat is niet vreemd, influencers werken jarenlang hard om een bijzondere vertrouwensband met hun volgers op te bouwen. In die vertrouwensband ligt het succes van adverteren via influencers: de consument vertrouwt er op dat zij enkel producten aanprijzen waar zij volledig achter staan.”  

Over het onderzoek

Dit onderzoek is uitgevoerd door Mediaxplain* Research onder een representatieve populatie (18-40 jaar) n=955. De resultaten uit het onderzoek hebben betrekking op frequente bezoekers van blogs/vlogs (minimaal 1 keer per maand of meer). De onderzoeksperiode was november 2017 en is uitgevoerd volgens ESOMAR richtlijnen.

www.xmple.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie