SIRE lanceert campagne XTCFACTS.nl, gemaakt vóór en dóór jongeren
28-08-2015 17:53:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 1677 | Tags:

Het gebruik van XTC is de afgelopen jaren toegenomen. Er lijkt sprake te zijn van normalisering van gebruik. Zo blijkt uit de ‘Kerncijfers drugsgebruik 2014’ van het Trimbos-instituut dat 12,5% van de jongvolwassenen tussen de 15 en 34 jaar wel eens XTC heeft gebruikt. Daarnaast is de gemiddelde hoeveelheid MDMA (de werkzame stof in XTC) de afgelopen zes jaar bijna verdubbeld. Uit een onderzoek, uitgevoerd door Motivaction onder 300 Nederlandse jongeren in opdracht van SIRE, blijkt echter dat een meerderheid van de jongeren, de voornaamste gebruikers, onbekend is met deze toename en de werking én effecten van XTC. SIRE start daarom een campagne, gericht op jongeren en hun ouders. Om Nederland bekend te maken met de feiten over XTC die we niet altijd kennen. In de nieuwe campagne XTCFACTS.nl zet SIRE de belangrijkste feiten op een rij.

Sabine van Aken, projectleider bij SIRE: “Twee ontwikkelingen liggen ten grondslag aan deze campagne. In de afgelopen jaren zien we het gebruik van XTC toenemen. 5,6% van de jongeren tussen de 15 en 34 jaar heeft het afgelopen jaar XTC gebruikt. Dat is bijna twee keer zo veel als zes jaar geleden. Daarnaast is de gemiddelde hoeveelheid MDMA, de werkzame stof in XTC, sterk toegenomen. Een veilige dosis bestaat niet en méér is niet beter. Risico’s van gebruik nemen bij hogere doseringen MDMA toe. Dat weten veel jongeren niet. Dat weten veel ouders niet. Beide groepen zijn geholpen met de feiten rondom XTC.” 

Eén van de opvallendste ontwikkelingen is de bijna verdubbeling van de hoeveelheid MDMA in een XTC-pil, van gemiddeld 80 mg in 2007 tot 135 mg in 2013. Nog nooit was de gemiddelde dosering zo hoog. Bovendien zijn er soms flinke uitschieters van pillen met meer dan 250 mg MDMA.   

Uit de steekproef van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van SIRE in juni van dit jaar onder 300 jongeren tussen de 16-24 jaar, blijkt bovendien dat:

  • 63% van de jongeren niet weet dat de dosis MDMA in XTC is toegenomen
  • 70% van de jongeren niet weet wat een te hoge dosis met je doet
  • 66% van de jongeren niet weet dat oververhitting het belangrijkste risico is
  • 60% van de jongeren niet weet dat je maximaal twee glazen water per uur mag nuttigen indien je gebruikt  


De campagne

SIRE lanceert xtcfacts.nl met de belangrijkste feiten over XTC. Xtcfacts.nl wordt ondersteund door een 30” tv-commercial en een 20” radiocommercial. In de online campagne worden de feiten tegenover de fabels over XTC gezet, want er blijken aardig wat misverstanden te bestaan over XTC. Social media en PR spelen een belangrijke rol in de campagne.  
     
Lucy van der Helm, directeur van SIRE: “Met deze campagne zetten wij positieve en minder positieve feiten naast elkaar. Ons doel is om maatschappelijke onderwerpen bespreekbaar te maken bij het Nederlandse publiek, in dit geval jongeren én ouders. Iedereen kan op basis van de beschikbare informatie op xtcfacts.nl en gerelateerde bronnen een eigen afweging maken.” 

Totstandkoming campagne

Net als bij voorgaande campagnes hebben veel partijen zich belangeloos ingezet. De campagne is ontwikkeld door jonge professionals voor jongeren. Zo zijn Marly van Helfteren (22) en Kirsten Ryvers (21) van de Willem de Kooning Academie uit Rotterdam de bedenkers van de tv- en radiocommercial en Colin Huijser (29) van In Case of Fire de regisseur. XTCFACTS.nl en de online campagne zijn ontwikkeld door Ganda, Chaim Kwakman (24) en Mitchell Bakker (26). Marcel Hartog, medebedenker van meerdere SIRE campagnes, tekende voor de creatieve begeleiding van de campagne. 

Credits 

Willem de Kooning Academie: Marly van Helfteren & Kirsten Ryvers | Creative coaching: Marcel Hartog, Frank Langerak (WdKA) | Productie: In Case of Fire | Director: Colin Huijser | Producer: Dirk Achten | Executive Producer: Paul Brand | VO: Soundcircus: Henry van Loon | xtcfacts.nl: Ganda: Chaim Kwakman, Mitchell Bakker | Media: OMD | PR – social media: Hill+Knowlton Strategies: Marlieke Berkman, Jeroen van Seeters, Maaike Veeling | Pers: ANPinOpdracht: Manouk van der Vorm en Marloes Ribbius | Onderzoek: Motivaction: Pieter Paul Verheggen, Jeroen Bruin | SIRE: Sabine van Aken, Diederick Hillenius, Antoinette Hoes, Lucy van der Helm, Vanessa Alkemade, Yvonne Markman, Imre van Son  

www.xtcfacts.nl
www.sire.nl

Lees ook het interview dat wij deden met Lucy van der Helm en Ludovic van Mierlo over de campagne XTCFACTS.nl

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie