Seeders: Ajax online nog nooit eerder zo populair
08-05-2019 12:34:00 | Door: David de Jong | hits: 4982 | Tags:

Dankzij de voetbalsuccessen van Ajax in de Champions League is de Amsterdamse club wereldwijd populairder dan ooit. Uit onderzoek van marketingbureau Seeders blijkt dat het zoekverkeer in Google op Ajax-gerelateerde zoekwoorden de laatste maanden explosief is gestegen. Vanuit de hele wereld zoeken steeds meer mensen informatie over Ajax. In april werd er bijna 12,5 miljoen keer gezocht op de Amsterdamse club via Google, bijna 9 keer zo veel als aan het begin van het seizoen. Frenkie de Jong is volgens het onderzoek de populairste speler.

Toen Ajax afgelopen juli het Europese avontuur aftrapte met het tweeluik tegen het Oostenrijkse Sturm Graz werd er wereldwijd iets meer dan 1,6 miljoen keer gezocht op zoektermen rondom Ajax. Door de goede resultaten in de groepsfase steeg dit aantal naar bijna 3 miljoen aan het eind van 2018. Na de uitschakeling van Real Madrid ging het aantal zoekopdrachten op Ajax-gerelateerde onderwerpen omhoog naar ruim 6,5 miljoen per maand. Toen ook Juventus werd uitgeschakeld verdubbelde dit aantal naar een record van bijna 12,5 miljoen.

Het vorige record werd gevestigd in mei 2017, toen Ajax aantrad in de Europa League-finale tegen Manchester United. Die maand werd er iets meer dan 4,5 miljoen keer gezocht op Ajax.

De populairste speler is volgens het onderzoek Frenkie de Jong. De jonge middenvelder, die volgend seizoen uitkomt voor FC Barcelona, verschijnt iedere maand gemiddeld in bijna 400.000 zoekopdrachten. De nummer twee op deze lijst, Matthijs de Ligt, volgt met 165.000 zoekopdrachten op gepaste afstand. Middenvelder Hakim Ziyech maakt het podium compleet.

De enorme populariteit van de Amsterdammers blijkt ook uit een stijging van het aantal volgers op Instagram. Ajax bereikte begin februari de mijlpaal van één miljoen volgers. Na de successen tegen Real Madrid en Juventus verdubbelde het aantal volgers in drie maanden tot  twee miljoen volgers. Ook deed Ajax het goed op YouTube. De video’s van de Amsterdammers werden in april 14,5 miljoen keer bekeken. Van alle voetbalclubs kregen alleen Liverpool en FC Barcelona meer views in april.

www.ajax.nl
www.seeders.nl

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie