Social media meting tegenhanger opiniepeilingen
24-11-2016 13:28:00 | Door: Ton Boom | hits: 3083 | Tags:

Nu het Brexit-referendum en de Amerikaanse presidentsverkiezingen nogmaals hebben aangetoond dat opiniepeilingen vaak onbetrouwbaar zijn, wordt het tijd om nieuwe tools te gebruiken. Met de Tweede Kamerverkiezing in het vooruitzicht, begint nieuwsite frank.news met maandelijkse sentimentmetingen op social media.

Met behulp van marktonderzoeksbureau Vostradamus wordt daarbij het positieve of negatieve sentiment over politieke partijen op Twitter, Facebook (bedrijfspagina’s), Blog, Forum, Google+, YouTube, Instagram, Pinterest, LinkedIn en nieuwssites gemeten.

Wat bij de eerste metingen meteen opvalt, is dat het volume en het sentiment van de vermeldingen op social media geen gelijke tred houden met het verloop van de peilingen. Zo staat de PvdA in de peilingen op grote achterstand, maar is het op sociale media de meest besproken partij. PvdA, VVD en PVV steken ver uit boven de andere politieke partijen.

Bij alle drie de partijen is in de eerste tien maanden van 2016 slechts 9 procent van de berichten positief. Bij de PvdA is 14 procent negatief, bij VVD en PVV zelfs 15 procent. De enige partij over wie meer positieve dan negatieve berichten rondgaan op social media is de SP: 10 tegen 9 procent. Bij D66 is dat in de maand oktober gelijk: 10 tegen 10 procent.

Op social media zijn op verschillende momenten pieken te zien. Toen premier Rutte eind augustus spijt betuigde voor zijn gebroken verkiezingsbeloftes, steeg het negatieve sentiment over de VVD naar 17 procent. Rond het partijcongres van de PvdA in februari steeg het aantal negatieve berichten naar 19 procent. Door de onderhandelingen met Turkije zakte het positieve sentiment voor de PvdA in september naar 7 procent.

De PVV zag het aantal positieve berichten pieken naar 10 procent toen de partij eind augustus het nieuwe verkiezingsprogramma presenteerde. Het aantal negatieve berichten steeg naar 16 procent toen de partij instemde met de inzage door zorgverzekeraars van medische patiëntendossiers. Wat verder opvalt is dat er relatief weinig over het CDA wordt gesproken.

www.frank.news

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie