[Startups] SwitchBay lanceert tweedehands elektronica-marktplaats
21-03-2018 15:29:15 | Door: Max Vlugt | hits: 7418 | Tags:

SwitchBay.com wil het online kopen en verkopen van tweedehands elektronica (electrifiers) voor en door consumenten net zo simpel, veilig en transparant maken als de aanschaf van nieuwe spullen bij gerenommeerde webshops als Coolblue en Bol.com. Na een succesvol eerste jaar als online marktplaats voor tweedehands games onder de naam SecondPlayer, gaat de Nederlandse startup nu verder als SwitchBay. Ondernemers Valentijn Bras (Scoupy) en Olivier Slot (Centercom) investeren in het jonge bedrijf.

Elektronica nieuw leven gunnen

SwitchBay wil elektronica een nieuw leven gunnen. Dat doet de startup door het voor consumenten zo veilig, transparant en simpel mogelijk te maken om een tweedehands apparaat te verkopen of aan te schaffen.

Frank Lemaire, mede-oprichter: "We zijn enorm gewend geraakt aan gelikte webshops. Wie een tweedehands product wil kopen, moet op tweedehands-websites door tientallen of zelfs honderden min of meer dezelfde advertenties worstelen. Ingewikkeld, tijdrovend en onnodig. Het gedoe rondom een online aan- en verkoop van tweedehands elektronica zoals smartphones, tablets en consoles willen wij wegnemen door dezelfde ervaring te bieden als bij een bekende webshop zoals Coolblue en Bol.com." 

Nieuwe telefoonmodellen volgen elkaar razendsnel op. De hedendaagse consument koopt gemiddeld liefst 6 nieuwe elektronische apparaten per jaar.

Lemaire: "Na lancering van een nieuw model verdwijnen producten van soms nog geen jaar oud op zolder of onder in een la. Zonde. Met onze FairPrice-tool laten wij zien hoeveel een tweedehands smartphone of ander product nog waard is. Het zal menigeen verbazen voor hoeveel geld er aan ongebruikte elektronica in de kast blijkt te liggen. Dit blijkt een goede trigger om te beginnen met verkopen."

De oprichters van SwitchBay lieten zich bij de ontwikkeling van hun platform inspireren door de succesvolle startup TicketSwap.

Max Hofland, mede-oprichter: "Ticketswap heeft laten zien dat online handelen in tweedehands artikelen ook simpel en echt veilig kan. Dat kan natuurlijk ook met fysieke producten: de koper betaalt eerst aan ons, dan stuurt de verkoper het product met Track & Trace op, waarna de verkoper de correcte ontvangst van het product op het platform meldt en wij het geld vrijgeven aan de verkoper. Zowel koper als verkoper draagt voor de service een klein percentage van de deal af. Omdat het om transacties met een hoge waarde gaat, vinden gebruikers het geen probleem om iets te betalen voor zekerheid en gemak."

Van Secondplayer naar SwitchBay

De startup uit Amsterdam is vorig jaar van start gegaan als Secondplayer, een marktplaats voor tweedehands games. Met succes: de drie oprichters verkochten bijna 21.000 games voor een gemiddelde prijs van rond de twintig euro.

Lemaire: "Dat smaakt naar meer. Met onze investeerders Valentijn Bras en Olivier Slot hebben wij bij SwitchBay twee ervaren ondernemers aan boord, die ons ook toegang geven tot marketing en een groot netwerk. Binnenkort heeft iedereen wel van SwitchBay gehoord."

www.switchbay.com

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie