
Ster presenteert beleid 2022: tv-tarieven omhoog, radio omlaag
De televisietarieven van de Ster worden in 2022 verhoogd naar 610 euro per GRP (Gross Rating Point) voor de doelgroep 25 tot 67-jarigen. Eind 2020 presenteerde de verkoper van reclamezendtijd bij de NPO nog een tarief van 540 per GRP. De radiotarieven worden daarbij verlaagd. Dit bleek uit de presentatie van het Ster-beleid 2022 onder de noemer De Lijnen Zijn Open. Ster verwacht in 2021 22 procent meer omzet uit de gehele markt haalt en verwacht dit in 2022 verder zal stijgen.
Frank Volmer, bestuurder en algemeen directeur bij de Ster: "Als het na de coronacrisis zo goed gaat, dan trekt de markt weer aan en heel veel bedrijven zijn weer aan het adverteren. Dat doen ze zoveel dat we te weinig ruimte hebben om alles te kunnen verkopen wat gevraagd wordt. De vraag is veel groter dan de mogelijkheden die we hebben en dat moet wel weer in evenwicht komen. We moeten zorgen dat de prijs verandert, want nu kiezen alle adverteerders voor de duurste inkoopopties en daardoor gaat de prijs omhoog. Dat moet weer in evenwicht komen. De basis van het beleid zal overeind blijven staan maar we moeten wel aanpassingen doen opdat vraag en aanbod weer in balans is.
Bij de radio zullen merken die inkochten voor NPO Radio 2 en NPO 3FM komend jaar 30 procent minder zullen betalen. Daarmee wil Ster radio toegankelijker maken als instapmedium. NPO Radio 2 scoorde op jaarbasis goed en was bijna alle maanden marktleider, maar verloor in de laatste luistermeting haar marktleiderschap bij 10+. NPO 3FM scoorde de afgelopen jaren een blijvend laag luistercijfer van rond de 2 procent (10+).
Op televisie wil Ster ondanks de prijsstijging per GRP voor adverteerders met een kleiner mediabudget toegankeljik blijven. Dit doet Ster door het aanbod van verschillende inkoopopties. Daarnaast kunnen merken ook korting krijgen, bijvoorbeeld door een logisch aandeel in te zetten. Klanten die minimaal 27 procent van hun tv-campagnes en/of minimaal 23 procent van hun radiocampagnes inzetten bij Ster, ontvangen 8 procent korting. De percentages zijn in lijn met het marktaandeel van de NPO op televisie en radio. De Ster introduceert voor radio een extra doelgroep: 25 tot 54-jarigen, naast de doelgroep 25 tot 67-jarigen.
Volgens Frans Klein, NPO directeur video is Nederland niet talkshowmoe, maar zijn deze nog stijgende in populariteit. De Avondshow met Arjen Lubach zal vier werkdagen per week te zien zijn vanaf het voorjaar 2022 rond 21:30/22:00 uur. Frans Klein heeft hoge verwachtingen bij de drama en documentaireserie De wording van Nederland. Jurre Bosman verheugt zich op de NPO Radio 2 Top 2000 en de terugkeer van het Glazen Huis bij het inmiddels weinig populaire NPO 3FM Serious Request.
Bij NPO Radio zullen verschillende verhuivingen plaats vinden: Jurgen van den Berg verhuist van de NOS naar Omroep MAX in de middag bij NPO Radio 1. Astrid Kersseboom, bekend van het NOS Journaal op televisie, zal zijn plek bij het NOS Radio 1 Journaal in de ochtend overnemen.
In 2022 vinden de Olympische Spelen, het EK Vrouwenvoetbal, WK Voetbal (mannen) en andere evenementen plaats die veel aandacht krijgen bij de NPO.
Naast de grote sportevenementen liggen de verwachtingen bij de Ster en NPO ook hoog voor de reguliere programmering. Zo keren welbekende publiekstrekkers als Wie is de Mol?, Heel Holland Bakt en Boer Zoekt Vrouw en Maestro terug op televisie.
Pim van Midde, salesmanager bij Ster: "Deze grote sportevenementen zijn bij uitstek geschikt om een groot publiek te bereiken. Het mooie is dat de Winterspelen door het tijdsverschil overdag worden uitgezonden, wat betekent dat je overdag ook veel reclameblokken hebt met een groot bereik. Eigenlijk betekent dit twee keer prime time op één dag. Dankzij de relatief voordelige prijzen voor reclame op dit tijdslot én in het begin van het jaar, biedt dit mooie kansen voor merken."
Innovatieve tools voor klanten
In het 2022 zal Ster verder gaan met de ontwikkeling van innovatieve functionaliteiten die media-inkoop voor klanten toegankelijker maken. De vernieuwing van de Ster-Klantenportal in 2020 biedt klanten van Ster door middel van prognoses op basis van machine learning direct inzicht in wat hun campagne op gaat leveren aan bereik en contactfrequentie. Daarbij kunnen potentiële adverteerders ook gebruik maken van de Ster Campagne Calculator. Daar voegt Ster binnenkort de Ster Campagnevergelijker aan toe. Hiermee kunnen klanten voorstellen van verschillende exploitanten of zenders gemakkelijk met elkaar vergelijken en zien wat ze voor hun budget krijgen aan mediadruk, bereik en contactfrequentie op hun communicatiedoelgroep. Hiermee wil Ster het vergelijken van voorstellen vergemakkelijken.
Ster Focus is terug te zien door hier te klikken.
www.ster.nl
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook
Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn
Vacatures in media- en marketingcommunicatie