Supermarktomzet stijgt volgens onderzoek GfK
18-12-2017 11:49:00 | Door: | hits: 2892 | Tags:

De supermarktomzet is in november gestegen met 3,2 procent naar 3,43 miljard euro. Per kassabon werd er 6,9 procent meer afgerekend: 22,43 euro in november 2016 en 23,98 euro in november 2017.
Het aantal uitgegeven kassabonnen in november daalde met 3,5 procent. Het aandeel van aanbiedingen op de kassabonnen blijft wel stijgen. Van de totale supermarktomzet is 19,3 procent middels een aanbieding verkocht afgelopen jaar. Dit aandeel was in 2015 15,8 procent en in 2016 18,3 procent. 

De supermarktomzet is tot en met november 2017 gestegen met 2,9 procent naar 33,23 miljard euro ten opzichte van 32,39 miljard euro in dezelfde periode een jaar geleden. De omzet per kassabon steeg met 5,8 procent naar 23,68 miljard euro ten opzichte van 22,37 miljard euro in 2016. Deze stijging wordt mede veroorzaakt door het stijgend aandeel online van 2,1 procent naar 2,9 procent binnen de supermarktomzet, met een hoge kassa–bonwaarde. 

Vooral schoonmaakartikelen (41,5%) en bier (36,0%) worden steeds vaker middels een aanbieding verkocht, maar ook bij versgroepen zoals verse maaltijden en pizza's (25,6%), vlees/gevogelte/vis (21,9%) en agf (21,7%) ligt dit aandeel bovengemiddeld. Ook bij home care & personal care (34,1%) stijgt het aandeel.
Welgestelde gepensioneerden maken het meest gebruik van aanbiedingen.


Hoewel er op alle dagen een stijgende lijn in de aankoop van aanbiedingen te zien is, neemt het belang af naarmate de week vordert. Zo wordt op maandag 20,5 procent via een aanbieding verkocht, op zaterdag is dit nog 17,7 procent.

www.gfk.com/nl


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie