Toon van Driel tekent cover Voetbal International
23-11-2016 11:36:44 | Door: Katja Brokke | hits: 4187 | Tags:

De voorpagina van Voetbal International is getekend door Toon van Driel. Hij is de geestelijk vader van FC Knudde (Dirk en Jaap, tikkie-terug). Op verzoek maakte Van Driel een cover waarin enkele hoofdpersonen uit VI editie 47 zijn verwerkt.

In deze VI is het verhaal te lezen dat Geert-Jan Jakobs voor de rubriek Balverliefd maakte met Toon van Driel, naar aanleiding van diens expositie in de naar hem vernoemde Toonzaal. Guus Hiddink verrichtte de opening van de galerie. De Achterhoeker is vaak op de hak genomen door de striptekenaar die hem afschildert als geldwolf. Voor de lol had Hiddink briefjes nep-geld meegenomen die hij Van Driel toeschoof om hem gunstig te stemmen. Die zelfspot kon de tekenaar wel waarderen.

Christiaan Ruesink, hoofdredacteur van VI: “Toen wij Toon vroegen een speciale cover te ontwerpen, wachtte hij tot maandagochtend 10 uur met tekenen. Enigszins nerveus belde hij op: 'Als het niet goed is, flikker je het weg, hè.' Nadat we de onderwerpen die in het blad aan de orde komen, hadden besproken ging hij aan de slag. Om 12.06 uur kwam het bericht: Ik ga nu kleuren. Een half uur later was de tekening binnen.”

Of eigenlijk, vier stripjes. Allemaal over de hoofdpersonen uit VI. Jetro Willems is een dankbaar onderwerp voor Toon van Driel, maar ook Kasper Dolberg, Luuk de Jong en Guus Hiddink zijn getekend.
De iconische strip FC Knudde bestaat al sinds 1973. De kreet ‘tikkie terug’ behoort tot ons cultureel erfgoed. Op zijn 71ste is Van Driel gaan schilderen. Zijn striphelden heeft hij uitvergroot op het schildersdoek. De werken zijn te zien in de naar Toon vernoemde Toonzaal (toon-zaal.nl) in Haarlem. Voor Voetbal International maakte Toon van Driel drie nieuwe ‘tikkie terugs’ die als reproductie te bestellen zijn.

www.vi.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie