[Trendship 2018] 100 lessen voor innovatief ondernemerschap
22-10-2018 14:38:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 3807 | Tags:

Trendship is het business event voor innovatie en trends in business. De 2018 editie is groter dan ooit. Nederlands MediaNetwerk reist af naar Groningen om Trendship 2018 bij te wonen en doet verslag van het programma-onderdeel Trendship Academy.

Eerste spreker is Igor Beuker. Met verwijzing naar zijn achternaam komt hij de zaal wakker rammen. Niet omdat het nog redelijk vroeg in de ochtend is maar omdat bedrijven in actie moeten komen. Igor komt met tal van sprekende voorbeelden van hoe het goed gaat maar vooral ook van hoe het gruwelijk mis gaat.

Bijna de helft van de MKB bedrijven geeft te kennen dat digitalisering hen niet zo raakt en daarom ook niet bezighoudt. Dat dachten ze bij Kodak ook. Kijk even naar de grafiek; vaak gaat het het juist heel erg goed voordat het heel erg mis gaat.

En disruptieve concurrenten komen volgens Igor vaak onverwacht uit de dode hoek; daar waar je het niet ziet aankomen, met een niet te bevatten snelheid van een partij waar je nog nooit van had gehoord. Van Igor mogen we Trendship 2018 nog wel afluisteren maar daarna meteen naar de zaak om in actie te komen.

Joël Darius is Conceptdenker en Innovatie-aanjager bij NDC mediagroep en heeft derhalve het leukste werk van ons allemaal. Wat Joël doet, is trends en innovatie vertalen naar concrete actie voor concrete bedrijven in Noord-Nederland.

En niet alleen op Trendship 2018 maar het hele jaar door. Daarom nodigt hij ons uit om Trendship mini thema-edities bij te wonen die de komende maanden worden georganiseerd. Inschrijven dus!

Olivier van Duijn, CEO van Marktplaats, vertelt dat hij mij de geboorte van een nichtje een doosje voor haar kocht dat hij vol stopte met handige dingen. Op haar zestiende mocht ze het doosje uitpakken. Alle handige dingen van toen bleken nu volstrekt achterhaald en nutteloos of zelfs compleet onbruikbaar.

Het gaat hard. En disruptief. Hij stond even stil bij de komst van voice, apparaten waartegen je zegt dat je zin een shoarma hebt. Olivier waarschuwt: AIDA - Attention, Interest, Desire, Action - gaat totaal op de schop.

Wat overblijft is Action. Customer journey? Verdwenen. Alles zit in het algoritme van degene die de controle heeft over het voice apparaat. Je kunt er maar beter voor zorgen dat je in dat algoritme zit.

Het gaat volgens Olovier van Duijn niet alleen hard en snel maar ook steeds sneller. Ervaring bij Marktplaats zelf. Een aantal jaar gelden werden per week een handvol aanpassingen gemaakt aan website en operatie en dat vonden ze bij Marktplaats al heel wat. Anno 2018 is het aantal veranderingen dat per week wordt doorgevoerd verveertigvoudigd. Moet je bedrijf wel op zijn ingericht...

Meest inspirerende verhaal komt van voormalig chef-kok, nu culinair ondernemer Ron Blaauw. De plaatjes in zijn presentatie zijn aandoenlijk in elkaar gehobbied. De enige structuur in zijn verhaal is de chronologie en dan is Ron Blaauw ook nog eens geen geboren spreker. Maar dat maakt - juist - niets uit want dit is echt. Het publiek zit ademloos te luisteren naar een ondernemer die vertelt hoe het zit en hoe je het moet doen. En dat zonder die learnings te benoemen. Dit is story-telling in zijn zuiverste vorm.

Ron Blaauw had dus zijn twee Michelin sterren binnen en was klaar voor zijn derde. Daarop ben je dus voorbereid. In bij de kassa lag een lijst van de mobiele nummers van de mensen die mogelijk als mystery guest voor Michelin het restaurant zouden bezoeken. In de keuken hingen de foto's van deze mensen - niets aan het toeval overlaten. En toen Michelin kwam, was Ron voorbereid. Na de maaltijd werd hij aan tafel uitgenodigd en hoorde hij dat Amsterdam klaar was voor een restaurant met een derde ster. Dat konden er maar twee zijn.

Als voorbereiding reisde hij met een vriend door Frankrijk en at hij in korte tijd bij een reeks drie-sterren restaurants. Toen hij precies wist wat een drie-sterren restaurant was, wat er voor nodig was om die derde ster te krijgen en hij die al bijna kon aanraken, kwam hij tot de conclusie dat hij dat niet wilde. Hij sloot zijn restaurant en ging compleet andere dingen doen.

En dus begon hij een aantal restaurants gebaseerd op een heel ander principe: het moest er vooral gezellig zijn; een fijne plek om naartoe te gaan, want daar is het volgens Ron Blaauw waar het bij een goed restaurant om gaat. En om de juiste locatie. En om details, het succes zit altijd in de details. En dat je eerder aanwezig bent dan het personeel. En dat je moet weten wat er in het buitenland gebeurt, dus reis je veel. En als de zaak niet vol genoeg zit, pak je de scooter en rij je net zolang door de wijk totdat je voelt wat er in de stad gebeurt.

En dan was er nog een vraag vanuit de zaal.

Of Ron Blaauw ook overweegt om een restaurant in Groningen te openen.

Nee.

Het bleef nog lang onrustig in de stad...

www.trendship.nl
www.ndcmediagroep.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie