Unilever's Ben & Jerry's: Silence is not an option
04-06-2020 14:34:00 | Door: David de Jong | hits: 7218 | Tags:

Steeds meer merken spreken zich uit tegen racisme en geweld naar aanleiding van de situatie in de Verenigde Staten. Ben & Jerry's, onderdeel van Unilever doet een expliciete oproep aan de Amerikaanse president Donald Trump en andere gekozen politici en politieke partijen om niet langer agressief te zijn tegen demonstranten, maar duidelijk afstand te nemen van witte suprematie en nationalistische groepen. Ook roept Ben & Jerry's op om te stoppen om via Twitter hun ideeën en agenda te promoten. De wereld kijkt naar Amerika's antwoord, zo stelt het ijsbedrijf van Unilever.

Ook wil Ben & Jerry's dat er een commissie door het Amerikaanse parlement wordt ingesteld die de effecten van slavernij en discriminatie sinds 1619 onderzoekt. Het bedrijf zegt dat de Verenigde Staten niet doorkan zonder de zonden te dealen met het verleden waarin blanke suprematie de norm was waarvoor anderen een hoge prijs betaalden.

Ook wil Ben & Jerry's een nationale taskforce die wetgeving maakt om raciaal geweld te doen stoppen en de politie meer verantwoordelijkheid te nemen daarvoor. "We can’t continue to fund a criminal justice system that perpetuates mass incarceration while at the same time threatens the lives of a whole segment of the population," aldus Ben & Jerry's.

Ben & Jerry's zegt verder voorvechter te zijn van een Justitie-apparaat dat staat voor de gelijke rechten ook voor niet-blanken en roept op tot het terugdraaien van afgeschafte maatregelen door de Trump-regering. Stilte is geen optie, oftewel Silence is not an option aldus Ben & Jerry's die zich met statements de afgelopen jaren openlijk verzet tegen het beleid van de regering van Donald Trump. Daarbij werd in 2018 een anti-Trump ijs op de markt gezet onder de naam PeCan Resist, met als campagne lick unjustice, waarbij de opbrengst deels naar organisaties gaat die het beleid van Donald Trump bestrijden.

Ook merken en winkels uit de modewereld zoals Fenty (van zangeres Rihanna), Gucci, Prada, Louis Vuitton, Primark, H&M en Nike spraken zich openlijk uit naar aanleiding van de situatie in de Verenigde Staten. Sommige merken deden dat net als Ben & Jerry's al. Nike haakt daarop in en stelt: For Once Don't Do It, om de strijd tegen racisme te onderstrepen. Donald Trump bekritiseerde Nike in het verleden om haar campagne.

www.benjerry.com
www.nike.com

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie