Vrij Nederland lanceert eerste maandblad, Ward Wijndelts hoofdredacteur
14-12-2016 08:50:00 | Door: Marianna Beets | hits: 3775 | Tags:

Het voormalige weekblad heeft een vernieuwde redactionele formule met nieuwe rubrieken en een aangepaste vormgeving. Vrij Nederland is en blijft een magazine over politiek, cultuur, samenleving en wetenschap vanuit een progressieve visie: kritisch, maatschappelijk betrokken en gericht op de toekomst. De nieuwe frequentie maakt het nog meer dan voorheen mogelijk de diepte in te gaan: met onthullende interviews, doorwrochte achtergrondartikelen, diepgravende reportages en spraakmakende rubrieken.

In het coververhaal van de eerste maandeditie geven elf progressieve kopstukken, van oud-D66-leider Jan Terlouw tot Volkskrant-columniste Sheila Sitalsing, antwoord op de vraag hoe links weer kan winnen. In een uitgebreide reportage wordt beschreven hoe architect Jan Willem Petersen achterop een brommertje door Uruzgan trok om te onderzoeken wat er terecht is gekomen van de projecten die daar met Nederlands geld zijn opgezet. In een exclusieve voorpublicatie van 24 pagina’s werpt Jeroen Brouwers nieuw licht op het raadsel Joost Zwagerman, de schrijver die vorig jaar zelfmoord pleegde. En Vrij Nederland wist de hand te leggen op een foto waarvan PVV-leider Geert Wilders hoopte dat hij nooit zou opduiken.

Ruud Hollander heeft als hoofdredacteur ad interim samen met de redactie de nieuwe bladformule ontwikkeld. Hollander: "De grote uitdaging was een blad te maken dat maandelijks verschijnt en tóch urgent is. We hebben de traagheid van het medium in ons voordeel gebruikt. Door de tijd die we nu hebben, kunnen we nog meer kwaliteit, reflectie en diepgang bieden."

Naast het maandblad biedt Vrij Nederland via vn.nl ook zijn visie op de actualiteit. De journalisten van Vrij Nederland zijn dagelijks online te vinden zijn met onderscheidende interviews, reportages, essays en opinies.

Op 1 januari begint Ward Wijndelts, voorheen onder meer plaatsvervangend chef van nrc.next, als hoofdredacteur van Vrij Nederland. Hij is de gedroomde kandidaat om leiding te geven aan de vernieuwing.
Wijndelts: "Vrij Nederland is een ijzersterk merk, en er is grote belangstelling voor kwaliteitsjournalistiek. Ik ben ervan overtuigd dat we een groeiend lezerspubliek aan ons kunnen binden, met het maandblad én online."

www.vn.nl   
www.weekbladpers.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie