AP/AWB: Verkoop e-books stijgt met 30%
28-12-2013 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 3326 | Tags:

 

 

AP/AWB heeft sinds de introductie van e-books in Nederland een groot aandeel van de e-bookmarkt in handen. Ook in 2013 is er succesvol ingezet op dit segment. Terugkijkend zijn er 30% meer e-books verkocht. De reden van deze flinke groei zijn de marktbepalende e-bookacties en sterke titels. Sylvia Day´s Verbonden met jou is het best verkochte e-book van 2013.

 

De feiten op een rij:

•De afgelopen 12 maanden heeft AP/AWB meer dan 215.000 e-books verkocht. Dat is 30% meer dan het jaar ervoor.

•In totaal zijn er bij AP/AWB meer dan 1700 e-books leverbaar, tegenover 1400 papieren boeken.

•AP/AWB heeft de afgelopen 12 maanden 550 e-books leverbaar gemaakt, tegenover ruim 412 papieren boeken.

•Van deze 550 e-books verschenen er 200 als kort verhaal, die samen 8% van de e-bookafzet realiseerden.

•Bij AP/AWB kwam dit jaar 12,8% van de totale afzet uit e-books, marktbreed ligt dit percentage volgens GfK op 4,8% (peildatum september 2013).

•AP/AWB heeft een marktaandeel van meer dan 10% in omzet (peildatum oktober 2013).

 

Marktbepalende acties

Al jaren verstevigt AP/AWB zijn positie met marktbepalende e-bookacties. Ook dit jaar waren er weer een aantal prachtige initiatieven.

 

Lancering korte-verhalenreeks

In juni lanceerde AP/AWB in samenwerking met Bol.com 100 korte verhalen in de speciaal daarvoor gecreëerde korte-verhalenwinkel. In het najaar volgden er nogmaals 100, van onder anderen Maarten ´t Hart, Arthur Japin, Suzanne Vermeer, Anna Enquist en Guus Bauer.

 

Vakantielezen.nl

De e-bookcampagne Vakantielezen.nl van WPG Uitgevers, waarbij 20 e-bookbestsellers verkrijgbaar waren voor slechts € 7,99 per titel, zorgde deze zomer voor een extra piek in verkopen. De wintereditie start 20 december bij alle e-bookwebwinkels en loopt nog tot en met 20 januari 2014.

 

Lagere consumentenadviesprijs

Een van de belangrijkste initiatieven van dit jaar was het kritisch onder de loep nemen van de consumentenadviesprijs. Op 12 december jl. werden ruim 1200 e-books aanzienlijk in prijs verlaagd.

 

Sterke titels

Uiteraard droegen ook de sterke titels van 2013 bij aan een stijgende verkoop van e-books. Sylvia Day’s Verbonden met jou is bij De Arbeiderspers/AW Bruna (AP/AWB) de best verkochte titel van de laatste 12 maanden. Het e-book wordt op de hielen gevolgd door delen 1 en 2 uit dezelfde Crossfire-serie van Sylvia Day.

 

www.apawb.nl

www.vakantielezen.nl

www.bol.com/nl

www.bol.com/nl/m/nederlandse-boeken/korte-verhalen-ebooks/index.html 
 

 

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie