GfK: Markt Smartphones en Huishoudelijke apparaten groeit
12-02-2014 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 3269 | Tags:

De bestedingen in de door GfK gemeten non-food markten, zijn in het vierde kwartaal van 2013 ruim 4 procent lager uitgevallen dan dezelfde periode vorig jaar. De verschillen tussen de diverse markten zijn opvallend groot. Consumenten Electronica daalde met -11%. De Smartphone markt daarentegen liet opnieuw een positieve lijn zien (+24%). Tevens was er een lichte stijging zichtbaar in de markt voor groot- en klein huishoudelijke apparaten (+2% en 0,5%). In deze markt zorgde metname innovatieve producten als gezonde friteuses en nieuwe haarstijlers voor deze lichte groei.

 

Totaal Consumenten Electronica markt daalt, audiosegment stijgt

In het laatste kwartaal van 2013 kwam de totale omzet van Consumenten Electronica (CE) uit op 396 miljoen Euro. Dit is een daling van 10,9 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. De feestdagen, die traditioneel voor een opleving zorgen, hebben in 2013 niet voor een stijging van de verkopen gezorgd. De totale omzet van CE-producten in 2013, betrof een kleine 1,5 miljard Euro. Dat is 16,5 procent minder dan in 2012.

 

Binnen de CE markt laten de innovatieve audio producten een stijging zien. Door de komst van apparaten met connectiviteit functionaliteiten zoals Wifi en Bluetooth worden er steeds minder traditionele audio home systemen verkocht. Een categorie die het goed doet zijn de Docking/Minispeakers die in 2013 een omzetgroei van 7,6 procent laten zien ten opzichte van 2012.

 

Versterker en tuners waarmee je kan streamen via Wifi en Bluetooth laten laten eveneens een groei zien van respectievelijk 20,4 procent en 21,2 procent ten opzichte van vorig jaar. In de markt van loudspeakers zien we de omzet van soundbars explosief stijgen. Deze producten met Wifi en Bluetooth laten in het vierde kwartaal een omzet zien van bijna 9 miljoen omzet. Dit is een verdrievoudiging ten opzichte van vorig jaar.

 

Smartphones: hoogste verkopen ooit

De telecommarkt heeft 2013 positief afgesloten met een sterk 4e kwartaal. In 2013 zijn er in totaal 4,6 miljoen Smartphones verkocht. Met name de introductie van toestellen met nieuwe features zoals 4G heeft in het laatste kwartaal voor een sterke positieve impuls gezorgd.

 

Meer dan de helft van de verkochte mobiele telefoons heeft inmiddels een scherm dat groter is dan 4-inch. In 2012 gold dit slechts voor 1 op de 3 toestellen.

 

De phablets (smartphones met een schermgrootte tussen de 5.5 en 7 inch) hebben inmiddels ook een plaats veroverd in de markt van de mobiele telefonie. Eind 2013 waren meer dan 4% van alle mobiele telefoons een phablet. De verwachting is dat meerdere merken in 2014 een phablet op de markt zullen brengen.

 

Licht herstel in Q4 voor Groot- en Klein Huishoudelijk apparaten

Groot huishoudelijke apparaten lieten in het 4e kwartaal van 2013 een stijging in omzet zien van zo'n 2% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2012. Bijna alle keukenapparaten werden in het vierde kwartaal beter verkocht. De omzet van de afwasmachines stijgt met 2% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

 

Het vierde kwartaal van het jaar liet ook voor klein huishoudelijke apparaten een groei zien van 0,5%. Deze bescheiden groei doorbrak daarmee de negatieve trend gedurende de kwartalen 2 en 3. Het vierde kwartaal liet vooral sterke groeicijfers zien bij de kleine keukenhulpen, zoals gezonde friteuses, blenders, staafmixers, keukenmachines, contactgrillen en espresso machines. Alle kleine keukenhulpen samen realiseerden daarmee een omzetgroei van zo'n 1,5% in het vierde kwartaal vergeleken met dezelfde periode in 2012.

 

Over GfK

GfK is één van de grootste onderzoeksbedrijven ter wereld waar dagelijks meer dan 13.000 experts op zoek gaan naar nieuwe inzichten over de manier waarop mensen leven, denken en kopen, in meer dan 100 landen. GfK innoveert voortdurend en maakt daarbij gebruik van de nieuwste technologieën en de beste methoden om opdrachtgevers een optimaal inzicht te geven in hun klanten.

 

GfK Retail Reports

GfK Retail Reports geeft elk kwartaal direct zicht op de actuele ontwikkelingen binnen de grootste non-food markten in de Nederlandse retail: Een heldere samenvatting van de harde feiten en een spitse analyse van trends in woord en beeld.

 

www.gfk-retailreports.nl

www.gfk.com/nl

 

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie