[Kijkcijfers WK Voetbal] Brazilië 2014 doet het 30 procent beter dan Zuid-Afrika 2010
Donderdag 12 juni om 22u werd de langverwachte aftrap gedaan van de eerste wedstrijd van het Wereldkampioenschappen Voetbal 2014. Thuisland Brazilië won geflatteerd van Kroatië met 3-1 en trok daarmee 3.578.000 kijkers op de dag van uitzending (6 jaar en ouder).
Tot en met gisteren realiseerde dit WK gemiddeld bijna 2,6 mln kijkers per wedstrijd. In vergelijking tot het vorige WK in 2010 zijn dat er 30% per wedstrijd meer. In Zuid-Afrika vonden de uitzendingen ’s middags en ’s avonds plaats (13.30u, 16.00u en 20.30u) en in Brazilie ’s avonds en ’s nachts (18.00u, 21.00u en 00.00u).
Australië-Nederland oversteeg de toch al exceptionele gemiddelde kijkdichtheid van Spanje-Nederland (7.177.000) met bijna 10% naar 7.870.000 kijkers. De wedstrijd bereikte overigens bijna 10 mln Nederlanders in eigen land (minimaal 1 minuut aaneengesloten gekeken). De absolute nummer 1 uiteraard in de top 5 van best bekeken wedstrijden.
De slechtst bekeken wedstrijd was die van Ivoorkust tegen Japan om 3.00u in de nacht van 14 op 15 juni. Daar keken toch nog 154.000 mensen naar. Japan heeft ook de twijfelachtige eer om geacteerd te hebben in de één na slechtst bekeken wedstrijd.
Top5 |
Datum |
Tijd |
# Kijkers 6+* |
AUS-NED |
18-6-14 |
18.00u |
7.780.000 |
SPA-NED |
13-6-14 |
21.00u |
7.177.000 |
SPA-CHI |
18-6-14 |
21.00u |
5.041.000 |
BRA-KRO |
12-6-14 |
22.00u |
3.578.000 |
BRA-MEX |
17-6-14 |
21.00u |
3.529.000 |
Low5 |
Datum |
Tijd |
# Kijkers 6+* |
IVO-JAP |
15-6-14 |
03.00u |
154.000 |
JAP-GRI |
19-6-14 |
00.00u |
566.000 |
GHA-USA |
16-6-14 |
00.00u |
681.000 |
RUS-ZKO |
17-6-14 |
00.00u |
683.000 |
KAM-KRO |
18-6-14 |
00.00u |
731.000 |
*Bron: SKO - Op de uitzenddag gekeken
Het grootste deel van de low 5 van slechtst scorende WK-wedstrijden wordt toch nog door 600.000-700.000 liefhebbers bekeken. Om dit in perspectief te plaatsen: Het prime time tijdvak (20.00-22.30u) leverde SBS6 in mei gemiddeld 615.000 kijkers. Zendermanager René Oosterman zou dus een gat in lucht springen met zulke cijfers.
Tijdens de WK Voetbal voorziet mediabureau Initiative ons van kijkcijfer analyses.
Lees in deze serie ook:
Australië-Nederland; laatkomers en topscorers
Wij houden van de Belgen maar de Belgen houden nog veel meer van ons!
Het SuperDutch reclameblok: blijven dromen?
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter
Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn
Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie