[Luistercijfers] Sky Radio vestigt records in bereik en marktaandeel, 538 houdt stand, Q-music zakt weg
22-01-2014 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 3884 | Tags:

Grote - zij het aangekondigde - dynamiek in de wereld van de radioluistercijfers. Ook vorig jaar zorgde december voor grote verschuivingen. Het is de maand waarin 3FM scoort met Serious Request en Sky Radio hoge ogen gooit als Christmas Radio Station.

 

3FM is op dit moment de grootste radiozender van Nederland gemeten in marktaandeel; 11,7 procent. Dat is nog een half procentpunt beter dan de 11,2 procent van de periode NovDec12.

 

De beste zaken worden echter gedaan door Sky Radio. Die zender staat op dit moment op nummer twee met een marktaandeel van 10,6 procent. Dat is het hoogste marktaandeel tot nu toe zover mijn cijfers reiken (juni 2012). Voor Sky Radio is er een dubbel record want ook het weekbereik is op dit moment met 3,84 miljoen hoger dan ooit. In weekbereik gemeten is Sky Radio al maandenlang nummer 1.

 

Dan 538. De zender ziet het marktaandeel dalen van 10,5 procent naar 9,6 procent en staat op dit moment op nummer 3. Dat lijkt dramatischer dan het wellicht is. De zender houdt zich beter dan vorig jaar, toen zakte het marktaandeel tot 9,4 procent. In de periode FebMrt13 herstelde het marktaandeel sterk tot 10,9 procent waarmee de nummer 1 postitie weer werd teruggepakt. Vooralsnog zullen we moeten afwachten of 538 komend voorjaar opnieuw de koppositie weet te veroveren.

 

Ook Q-music, de zender die in 2013 een indrukwekkende opmars maakte, moest in december flink terug. Het marktaandeel zakte van 9,7 nbaar 8,4 procent. Dat is wel signifikant hoger dan het marktaandeel van 6,6 procent van een jaar geleden. Veronica scoorde een marktaandeel van 4,7 procent tegen 5,7 procent. Vooralsnog ziet de radiozender de positie langzaam maar zeker verslechteren.

 

 

 

 

 

 

De rapportage is gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 8.442 respondenten van 10 jaar en ouder. De gemiddelde luistertijd bedraagt in deze periode 3 uur en 8 minuten per dag. Het Nationaal Luister Onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO).

 

www.nationaalluisteronderzoek.nl

 

 

  Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie