National Geographic organiseert Beach Cleanup
26-06-2018 10:53:59 | Door: Max Vlugt | hits: 3037 | Tags:

Zeshonderd deelnemers hebben zondag 24 juni ruim 3000 kilo plastic afval van het Nederlandse strand verwijderd tijdens de National Geographic Beach Cleanup. In Zandvoort en Scheveningen werd onder begeleiding van Stichting De Noordzee in totaal 25 kilometer strand afgestruind. Van het verzamelde plastic laat National Geographic een kunstwerk maken om #STOPMETPLASTIC blijvend onder de aandacht te houden. 

De Beach Cleanup vond plaats als onderdeel van de campagne #STOPMETPLASTIC, waarmee National Geographic de hele maand juni plasticvervuiling onder de aandacht brengt. Zeshonderd vrijwilligers, waaronder veel kinderen, gaven gehoor aan de oproep van #STOPMETPLASTIC-ambassadeurs Hanna Verboom, plastic soup surfer Merijn Tinga en YouTuber Wouter van der Vaart om met ze mee te lopen tijdens de actie. 

Het gemiddelde van 120 kilo afval per kilometer strand laat zien hoe groot het probleem van plasticvervuiling ook in Nederland is. Stichting De Noordzee, medeorganisator van de National Geographic Beach Cleanup, bewandelt daarom eens per jaar de volledige Nederlandse kustlijn langs de Noordzee om deze plasticvrij te maken. De volgende Boskalis Beach Cleanup Tour gaat van Cadzand tot Schiermonnikoog en vindt plaats van 1 tot en met 15 augustus.

Van het plastic dat zondag is verzameld, maakt kunstenaar Peter Smith op verzoek van National Geographic een levensgroot kunstwerk. Dit wordt woensdag 4 juli onthuld bij Museon in Den Haag. Peter Smith maakte eerder De Wereld van Zwerfvuil, het grootste kunstwerk ooit gemaakt van zwerfafval.

De campagne #STOPMETPLASTIC past in de missie van National Geographic om entertainment met een doel te bieden aan wereldwijd 487 miljoen televisiekijkers, 54 miljoen lezers van het magazine en 416 miljoen volgers op sociale media. Meer dan een kwart van de opbrengst van National Geographic komt ten goede aan de Society, waarmee National Geographic Explorers ondersteunt om onze kennis van de wereld te vergroten en te verspreiden.   

www.nationalgeographic.nl 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie