TV-markt groeit met 7 procent naar 476 miljoen euro, kijktijd stijgt naar 204 minuten
26-08-2014 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 2095 | Tags:

De netto bestedingen voor TV-reclame zijn in de eerste helft van 2014 uitgekomen op € 476 miljoen, een stijging van 6,7% ten opzichte van de eerste helft van 2013. Zowel de spot als de non-spot bestedingen groeiden mede als gevolg van de herstellende economie. De kijktijd is in de eerste helft van 2014 toegenomen naar 204 minuten. Dat blijkt uit het halfjaarrapport 2014 dat SPOT vandaag publiceert.

 

TV reclamemarkt groeit met 6,7%

Mede als gevolg van het economische herstel zet de positieve trend, die in de tweede helft van 2013 is ingezet, onverminderd door. In de eerste helft van 2014 is de TV-markt met 6,7% gegroeid naar € 476 miljoen. De spot bestedingen groeiden met 6,7% tot € 422 miljoen. De non-spot bestedingen groeiden nog sterker met 7,5% tot € 54 miljoen.

 

Excessieve groei online video advertising

In navolging op een sterke groei van 40% in 2013 lijkt 2014 het jaar te worden waarin online video advertising haar definitieve doorbraak kent. Over de eerste helft van 2014 rapporteren de SPOT zenders een netto omzet van € 10 miljoen voor online video. Dit is een groei van maar liefst 66%.  

 

Record aantal adverteerders in de eerst helft

TV is het medium dat adverteerders weer massaal inschakelen wanneer een economisch herstel zich aftekent. Dat blijkt niet alleen uit de groei van de TV markt, die veel sterker is dan die van de economie. Het blijkt ook uit het aantal adverteerders dat TV in schakelt. In de eerste helft van 2014 hebben 816 adverteerders het medium TV ingezet. Sinds de start van deze rapportage in 2000 hebben we nog nooit zoveel TV adverteerders in een eerste half jaar gehad.

 

Kijktijd stijgt naar 204 minuten per dag

Nederlanders keken in de eerste helft van 2014 gemiddeld 204 minuten per dag TV (doelgroep 6+). In dezelfde periode in 2013 was de kijktijd 201 minuten. De uitzendingen van de Olympische Spelen en het Wereld Kampioenschap voetbal hebben een versterkend effect op de kijktijd gehad. De stijging in kijktijd is het meest opvallend onder jongeren van 13-19 jaar. Binnen deze doelgroep is 4% meer TV gekeken. Ook 35-49 en 65 plussers kijken in het eerste half jaar meer TV.

 

Positievie verwachtingen voor 2014

In maart van dit jaar spraken wij in ons jaarrapport 2013 de verwachting uit dat de TV reclamemarkt in 2014 op een groei kan rekenen tussen 3% en 4%. Op basis van de cijfers over het eerste half jaar en herstel van de economie, die zich sterker manifesteert, verwachten wij dat de TV reclamemarkt uit zal komen op een groei tussen de 5% en 7% voor het hele jaar 2014.

 

Over SPOT

SPOT is het Nederlandse marketingcentrum voor televisiereclame. SPOT verzorgt informatie over televisie als reclamemedium, biedt services ten behoeve van adverteerders en vertegenwoordigt de belangen van de reclamebedrijven van de televisiezenders.

 

www.spot.nl

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie