Widespace - Adverteerder: Ik ben mobile proof, en nu?
22-05-2014 13:26:34 | Door: Nico Scherphuis | hits: 3063 | Tags:

De meeste adverteerders zijn inmiddels mobile proof; hun merken beschikken over mobile responsive pagina’s en apps. Na het ‘mobile proof’ maken van de gehele communicatie, is het tijd om gebruik te gaan maken van de talloze voordelen die het medium mobile biedt. Om de kansen in mobile optimaal te benutten, moet je als adverteerder anno 2014 rekening houden met een aantal uitdagingen. Widespace zet ze op een rij. 

 

1. Kennis
Een specifieke doelgroep bereiken op basis van huidige locatie, demografische kenmerken of belangstelling is een grote kracht als het gaat om mobile. Op dit moment zijn het veelal technische bedrijven die mobile advertising aanbieden en zij neigen te denken vanuit een puur technisch perspectief en niet vanuit de behoefte van de adverteerder.

 

2. Meten van succes

Als online media gemeten worden, wordt meestal alleen het aantal clicks en impressies gemeten. Het kan echter zijn dat dit niets zegt over het succes. Dit hangt sterk af van wat de doelstellingen van de campagne zijn. Echte engagement en merkbeleving zijn essentiële factoren voor een totale branding campagne, waar above the line-cijfers geen goed beeld zouden geven. Daarnaast wordt online regelmatig alleen maar gebruikt als conversiemiddel, maar het is vrij onwaarschijnlijk dat iemand via zijn mobiele telefoon een auto koopt op weg van het werk naar huis. Het mobiele kanaal doet op veel manieren dienst als een merkopbouwend middel en onderzoeken laten goede cijfers zien als het gaat om bewustzijn, merkvoorkeur, koopintentie en zelfs verandering in gedrag. Het medium is relatief makkelijk in te zetten en omdat het meetbaar is, verwachten marketeers snel resultaat in de vorm van leads en orders. Om te voorkomen dat in mobile advertising dezelfde fouten worden gemaakt, is het belangrijk dat de meetbaarheid van het bereik en de beleving van mobile advertising beter onderzocht worden.

 

3. Balans

Het begint en eindigt met de consument. Site- en app-eigenaren zijn, en moeten, voorzichtig zijn hoe ze omgaan met hun doelgroep. Merken willen deze groep mensen om verschillende redenen bereiken. De consument wil over het algemeen zo weinig mogelijk reclame en als het nodig is om gratis content te krijgen, is er een verantwoordelijkheid hoe dit moet worden uitgevoerd. Spammen is nooit een goede manier. Eén advertentie tegelijkertijd – gericht zodat deze relevant is voor de gebruikers en aangeboden op een creatieve, leuke manier brengt evenwicht. Bij mobile advertising zijn drie partijen betrokken; uitgevers, adverteerders en bezoekers. De belangen van deze partijen moeten goed op elkaar aansluiten. Het bereik onder bezoekers is een belangrijk verkooppunt voor uitgevers. Wanneer de bezoeker wordt afgeschrikt door bijvoorbeeld een overvloed aan banners, omdat adverteerders graag zoveel mogelijk willen adverteren, daalt het bereik voor de uitgevers. Waarop adverteerders op hun beurt op zoek gaan naar andere uitgevers met een groter bereik onder bezoekers. Het is een cirkel die, om mobile advertising tot een succes te maken, in balans moet zijn.

 

4. Relevantie

Efficiënt targeten, denken vanuit de bezoeker, is bij mobile advertising in veel campagnes belangrijk. Niets kan voor bezoekers zo storend zijn als het zien van advertenties die voor hen niet van belang zijn. Inmiddels is de technologie gelukkig ver genoeg, zodat adverteerders op een kwalitatieve manier met de doelgroep kunnen communiceren. Bezoekers kunnen relevante advertenties worden getoond, zodat ze zich ook daadwerkelijk aangesproken voelen. Gericht benaderen creëert een betere mobiele omgeving en kost minder advertenties.

 

5. Het meest geavanceerde mediakanaal

Niet zelden worden online banners één op één doorgezet naar mobiel. Dat is jammer want op deze manier worden de interactieve mogelijkheden van mobiel niet optimaal benut. Het aanbieden van hele simpele advertentieformaten zorgt voor gemiste kansen. Te meer omdat de technologie achter mobile advertising volop in ontwikkeling is. Smartphones bieden mogelijkheden tot interactie die andere media niet kunnen bieden. Maak hier gebruik van. Goede advertenties moeten gebruikmaken van de telefoon als een ‘onderweg’-kanaal en van de ingebouwde functionaliteiten. Wanneer een adverteerder een datum wil pushen, waarom zou hij deze niet meteen door de gebruiker in zijn mobiele agenda laten opslaan? Of als een aanbieding alleen interessant is voor mensen in Amsterdam, toon deze dan niet aan mensen die elders wonen.

 

“Adverteerders zijn vaak nog terughoudend ten overstaan van mobiel. De vraag ‘wat kan ik ermee en wat gaat het mij opleveren’ schrikt marketeers af en het is hen nog niet geheel duidelijk hoe mobile advertising bijdraagt aan hun branding campagne”, zegt Keith Ta, Country Manager Nederland bij Widespace. “Adverteerders zijn net gewend geraakt aan online en nu moeten ze weer omschakelen naar een ander medium. Een medium met meer interactiemogelijkheden. Maar het is juist die vertaalslag die heel belangrijk is om tot een volledig geïntegreerde branding campagne te komen. Het is logisch om te adverteren waar je doelgroep is, maar dit is niet per definitie eenvoudig gedaan. Het is onze taak adverteerders te ondersteunen in hun reis naar, en het succesvol worden in, mobile.”

 

Over Widespace

Widespace is de meest innovatieve aanbieder van gratis digitale content. Met onze unieke technologie en uitmuntende service bieden we merken de meest effectieve reclame-oplossingen voor het communiceren met de doelgroep via mobiele apparaten. Dagelijks bereiken wij miljoenen mensen via de meest bezochte mobiele websites en de meest populaire apps. Met hoofdfocus op interactieve gebruikerservaringen versterken we de relatie tussen merken en hun doelgroep en verhogen we de inkomsten voor onze partners. Widespace is in 2007 opgericht in Zweden en is op dit moment in acht Europese landen actief.

 

www.widespace.com/nl

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie