JCDecaux introduceert Moodvertising: real-time adverteren op basis van actuele emoties
30-03-2018 15:56:59 | Door: | hits: 2229 | Tags:

JCDecaux introduceert Moodvertising en laat adverteerders real-time inspringen op de actuele gemoedstoestand van passanten.

Om Moodvertising mogelijk te maken, maakt JCDecaux in zijn stadsmeubilair gebruik van een uniek sensorsysteem, dat razendsnel gezichtsuitdrukkingen en lichaamshouding en -taal registreert en analyseert. Het sensornetwerk is in staat om emoties te lezen van zowel individuen als groepen.

Aan de basis van Moodvertising liggen diverse datasystemen en onderzoeken naar gezichtsuitdrukkingen, emoties en lichaamstaal. Hierdoor kan het sensornetwerk 46 hoofd- en sub-emoties onderscheiden. Het systeem maakt daarnaast gebruik van diverse alternatieve gegevens en open datasets, zoals tijd, weer en informatie over passantenstromen. De combinatie van dit alles geeft de gemiddelde stemming op straat weer, waarop adverteerders met diverse producten flexibel kunnen inspringen. Omdat hierbij geen gegevens worden opgeslagen, past Moodvertising binnen de privacywetgeving.

Bart de Vries, commercieel directeur van JCDecaux Nederland: "Moodvertising maakt het mogelijk de doelgroep die daar trek in heeft direct een sappige hamburger of een ijskoud biertje toe te reiken. Adverteerders willen zichtbaar zijn met relevante boodschappen en met Moodvertising kan dat extreem goed. Door in te springen op actuele emoties sluit je naadloos aan bij de belevingswereld van je doelgroep. Ideaal voor talloze adverteerders."

Moodvertising betreft een pilot in de Abri's en Mupi's in een selectief gebied van Amsterdam; vanaf CS over het Rokin tot aan het Leidseplein. Deze drukbezochte stadsstrook kent veel (internationale) bezoekers, shoppers en groepen die een avondje uit gaan. JC Decaux zoekt nog enkele launching partners uit de branches food en fashion.

De proefperiode start 1 april. Bij goede resultaten wordt Moodvertising mogelijk uitgebreid naar een groter gebied of andere steden. 

www.jcdecaux.com


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie