Kinetic: De key takeaways van DMEXCO2018 voor Out of Home
27-09-2018 09:53:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 2395 | Tags:

Kinetic was op DMEXCO2018 in Keulen en doet verslag over de ontwikkelingen op geboed van out of home

Dat artificial intelligence één van de belangrijkere onderwerpen van DMEXCO2018 zou zijn verbaasde ons niet. Tijdens dit event lieten de leiders op het gebied van digitale innovatie hun meest interessante bevindingen op technologisch vlak zien. De hoeveelheid hedendaagse toepassingen ook binnen de Out of Home branche was zeer inspirerend.

AI & OOH, a match made in heaven

AI is in essentie een zelfstandig draaiende (en potentieel lerende) computer. Door de AI gedreven computer brondata als input en een taak als output te geven, kan een dergelijke computer zelfstandig tot acties of inzichten komen.

De voice-command functie op de smartphone (zoals Siri en OK Google), maar ook het herkennen van objecten in camerabeelden zijn hier mooie voorbeelden van. In het steeds verder digitaliserende Out of Home landschap zijn hier interessante toepassingen voor te bedenken, die al haalbaar zijn op korte termijn.

AI van belang voor analoge campagnes

De eye-tracking propositie van Alpha.One is hier een praktisch voorbeeld van. De computer wordt getraind met historische eyetracking data en kan op basis hiervan binnen een minuut met een hoge nauwkeurigheid voorspellen hoe een kijker naar een uiting zal kijken. In principe is het mogelijk om deze data aan een dynamische uiting te voeden en aanpassingen te maken.

Een vergelijkbare techniek kan worden toegepast op de traditionele inzet van Out of Home (de papieren poster). Zo kan beeldmateriaal van tienduizenden abri’s door het hele land in hoog tempo worden geanalyseerd. Dit kan vervolgens gebruikt worden bij het bepalen van afleidende factoren in de omgeving en zo kan er adequater worden bepaald hoe groot de kans is dat een passant de uiting ziet.

AI en real-time aanpassingen binnen digitale campagnes

In het geval van digitale campagnes is het mogelijk om de inzet tijdens de campagneperiode aan te passen. Zo kan een dynamische creative aan de hand van een combinatie van kijkgedrag en omgevingskenmerken (zoals weer en licht) per moment van de dag worden aangepast en kan de waarde van de spot zo groot mogelijk gemaakt worden.

Databronnen die direct iets vertellen over de omgeving van een scherm of het gedrag van de consument kunnen ook raadgevend zijn in het optimaliseren van campagnes. Door de computer te leren welke omstandigheden een zo groot mogelijke kans tot conversie hebben en door deze data aan de inkoopsystemen te voeden, kunnen programmatic campagnes nóg doelgerichter ingekocht worden.

Dit artikel verscheen eerder op de website van Kinetic

www.kineticww.com/nl

 

 

 

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie