Mindshare: DOOH waardevolle toevoeging in de mediamix
08-03-2018 12:05:00 | Door: Suzanne van der Meij | hits: 1405 | Tags:

In november 2017 hebben Kinetic en Mindshare voor het eerst Digital Out-of-Home (DOOH) toegevoegd aan de total videostrategie voor MediaMarkt. Een total videostrategie behelsde eerder alleen televisie en online video, maar met een DOOH-bereik van ruim 50 procent in de Randstad is DOOH een waardevolle toevoeging aan de mediamix.

Uit het onderzoek, uitgevoerd door Mindshare Business Intelligence, komt duidelijk de toegevoegde waarde van DOOH naar voren; zowel in de campagneherkenning en campagneboodschap als in het bereik onder jongeren, specifiek in de Randstad. De campagne draaide exclusief op het digitale NS- en winkelcentranetwerk van Exterion Media.

MediaMarkt voerde afgelopen november drie weken campagne op tv, online en DOOH. DOOH is in deze case specifiek gemeten om de toegevoegde waarde van het medium te onderzoeken. De DOOH-inzet bestond uit 800 schermen met zes video’s van vijf seconden per minuut. Met een bereik van 50 procent in de Randstad én een hoog bereik onder jongeren, blijkt DOOH een goede aanvulling op tv en online video.

Er was nog weinig bekend over het effect van DOOH in combinatie met andere mediumtypen. Doordat de video’s op verschillende digitale schermen werden ingezet, werd het een uitdaging om DOOH te meten als onderdeel van de totale mediamix. Mindshare Business Intelligence heeft gebruik gemaakt van een innovatieve onderzoeksmethode waarbij online- en offline contacten zijn gecombineerd.

Het onderzoek toont aan dat de campagneherkenning sterk werd gestimuleerd door contacten met TV of DOOH, maar niet door enkel online video. DOOH zorgt dus voor een significante stijging in campagneherkenning en heeft met name de contacten die de jonge doelgroep in de Randstad op TV miste opgevuld. DOOH is bovendien het meest kostenefficiënt wat het nog waardevoller maakt om toe te voegen aan de mediamix. Daarnaast werd het overbrengen van de campagneboodschap van MediaMarkt door de DOOH-inzet significant versterkt.

Het bereiken van jongeren middels de standaard mediamix blijft een uitdaging. Het is daarom belangrijk te blijven monitoren waar deze doelgroep zit. Om meer jongeren te bereiken is in deze campagne DOOH toegevoegd, mét positieve resultaten. DOOH neemt een steeds prominentere positie in binnen de OOH-branche en met dit onderzoek kan nu ook de daadwerkelijk toegevoegde waarde worden aangetoond.

Yoka van de Paverd, Head of Video Exchange bij Mindshare NL: “In DOOH zien we vanuit schermplanning een waardevolle toevoeging op onze Video plannen om de lichte TV-kijkers additioneel te bereiken. Inmiddels hebben we samen met Exterion Media de eerste campagne voor MediaMarkt uitgevoerd vanuit een Total Video strategie en de resultaten zien er veelbelovend uit. We geloven in de aanvulling van de digitale schermen op straat op de bestaande schermen als TV, mobiel en desktop en kijken dan ook uit naar meer cases.”

www.exterionmedia.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie