[Column] Niels Bruinsma: Nieuwe radiocijfers & deepdive op Frank Dane en Wilfred Genee
31-07-2019 13:22:31 | Hits: 3532 | columnist: Niels Bruinsma | Tags:

De radiocijfers van mei-juni zijn er! De laatste periode voor de zomer sluit toch vaak het eerste halfjaar af. Tijd om eens naar de bepalende factoren achter de luisterdichtheid te kijken!

Voor het gemak houden we even de meest gebruikte doelgroep 25-54 jaar aan en pakken we de cijfers van het afgelopen jaar plus het lopende jaar vanuit NLO. We beginnen met de luisterdichtheid tussen 07:00 en 19:00 uur.

Zo op het eerste oog niet veel bijzonderheden. Radio 538 blijft weer de grootste en stijgt zelfs een beetje de laatste periode dankzij (of ondanks) Frank Dane? Radio 2 is na de Top 2000 ook weer met de voetjes terug op aarde gekomen en ook Sky Radio heeft de kerstpiek weer weggestopt. Qmusic is een lichtpuntje en bij Radio 10 is de stijging er ook wel uit, sterker nog, er is een lichte daling zichtbaar het laatste halfjaar. De markt lijkt dus enigszins te stabiliseren.

Echter is luisterdichtheid een naar mijn mening slechte variabele om de radiomarkt op te evalueren, net als dat naar mijn mening de GRP bij zowel TV als radio volslagen ‘overrated’ is. Liever kijk ik naar de verhouding tussen bereik en luistertijd, deze zijn onderstaand weergegeven.

Hier over het algemeen hetzelfde beeld als in de luisterdichtheid, hoewel de oplettende lezer zal zien dat het niveau van 538 hier wel weer echt heel hoog ligt. Ook dat er daarna telkens groepjes van twee zenders zich aftekenen op vergelijkbaar bereiksniveau (NPO Radio 2 & Qmusic, Radio 10 & Sky Radio en NPO 3FM & Radio Veronica).

Tweede variabele is dan zoals gezegd de luistertijd per actieve luisteraar.

Waar Radio 538 op bereiksgebied de afgetekende winnaar is, vinden we het station hier ‘slechts’ op de 4e positie. Opvallend is de piek weer op NPO Radio 2, zowel in bereik als op luistertijd piekt deze zender met de Top 2000, dit is dan ook de reden voor het voortdurende succes van deze formule. Wat verder opvalt is hoge score van Radio 10 en toch ook Veronica. Sky Radio heeft een korte luisterduur, wat opvallend is in het concept van deze zender. Je zou immers verwachten dat door de afwezigheid van een DJ er minder irritatie zou ontstaan en door het vriendelijke karakter van de playlist er ook niet veel neiging tot zappen gestimuleerd wordt. Kennelijk dus toch niet. Tot zover het algemene beeld.

Eén van de meest interessante ontwikkelingen van de afgelopen tijd is natuurlijk het vertrek van Edwin Evers en de daarmee gepaard gaande start van Frank Dane in de ochtend bij 538. Vooralsnog lijkt het beeld positief op zenderniveau, voorgaande grafieken lieten immers een redelijk stabiel beeld zien. Als we inzoomen op de belangrijkste tijdvakken, de ochtend- en de middagspits, blijkt dat er toch wel een flink verlies waarneembaar is vanaf januari 2019.



Qua dagbereik in de ochtend was de eerste periode van 2019 13 procent lager dan dezelfde periode in 2018. In de meest recente periode (mei-juni) was het verlies nog maar 2 procent. De luistertijd, altijd het zwakke punt bij 538, laat eenzelfde ontwikkeling zien. Hoewel Frank Dane daar nog wat minder op goedmaakt dan op het bereik, we gaan namelijk eveneens van 13 procent minder naar nog steeds 6 procent minder in de laatste periode.

Goede ontwikkelingen dus in de ochtend van Radio 538, maar wel prestaties die onzichtbaar zijn in het totale beeld door de goede prestaties van de heren in de middag. Coen & Sander zitten op zowel luistertijd (+5 procent) als ook bereik (+5 procent) op een mooi positief resultaat. Nu is de middag altijd een veel minder belangrijk tijdvak (lees minder verkoopbare GRP’s) dan de ochtend, maar het trekt het totaal van Radio 538 wel mooi op. Als Frank Dane de lijn naar boven kan doorzetten (op zowel bereik als luistertijd), zit Radio 538 op rozen voor de toekomst!

Een ander station dat een nieuwe line-up op een cruciale positie heeft gezet is Radio Veronica met Wilfred Genee. Het succesvolle (intussen Talpa Network) TV programma Voetbal Inside ontwikkelt zich steeds meer tot crossmediaal platform. Het is interessant om te zien hoe dit programma zich op de radio staande houdt in het geweld van de middagspits radioshows. Net als bij Radio 538 vergelijken we het programma met het andere spitstijdvak, in dit geval de ochtendspits van Giel Beelen.

Wilfred Genee heeft een flinke dip meegemaakt in de luistertijd (van 10 procent stijging naar 15 procent daling), maar lijkt het lek boven te hebben door intussen weer op 7 procent stijging ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar te zitten. Op dagbereik blijft het verhaal positief, van 5 procent stijging inmiddels naar 19 procent hogere cijfers in de laatste periode.

Indien we dit afzetten tegen de kwakkelende ochtendspits dan verdient ook Wilfred Genee een enorme pluim.

Erkend radio icoon Giel Beelen krijgt de wind maar niet in de zeilen en blijft doorploeteren op een bereik rond de 2 procent en een luistertijd rond de 200 minuten. Cijfers die bij een dergelijk groot en vermaard station toch niet lekker zullen aanvoelen.

Overall
Al met al blijft het dus spannend hoe de radiomarkt zich verder zal ontwikkelen. Naast Radio Veronica en Radio 538 zijn ook de ontwikkelingen bij Radio 10 zeer interessant en ook Qmusic en NPO Radio 2 maken de nodige pieken en dalen door. Genoeg stof dus om ook de komende tijd weer allerlei analyses op los te laten.

---

Niels Bruinsma is strategisch directeur bij Abovo Media.

@Niels_Bruinsma
www.abovomedia.nl

Lees ook:

07-06-2019 | [Column] Niels Bruinsma:NPO levert bonnetje van 40 miljoen in bij de Nederlandse staat
28-05-2019 | [Column] Niels Bruinsma: Eigen retailer eerst!
22-05-2019 | [Column] Niels Bruinsma: Folder in de ban in Utrecht
20-03-2019 | [Column] Niels Bruinsma: De gevolgen van het stoppen van Edwin Evers
06-12-2018 | [Column] Niels Bruinsma (Abovo) over het radiolandschap
29-06-2018 | [Column] Niels Bruinsma: Radio anno 2018
25-08-2017 | [Column] Niels Bruinsma: De ontwikkelingen van het dagbladenlandschap
05-05-2016 | [Column] Niels Bruinsma: Bereikcijfers dagbladen: Over dode bomen, oude vis en de kattenbak. Of toch niet?

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie