
[De Belofte 2022] Pepe Van de Kerkhof (Tonny Media): Wij zien een podcast als een merk en niet als een audiobestand
Pepe Van de Kerkhof is Hoofd Productie bij Tonny Media. Hij is genomineerd voor De Belofte 2022. Wij spreken hem. De winnaar van De Belofte 2022 wordt bekend gemaakt op woensdag 8 juni op Cross Media Congres 2022.
Kun jij Tonny Media introduceren?
Tonny Media is een content machine, met de focus op podcasts. We maken en bedenken alles zelf. Van videoproducties tot reclamecampagnes. Het begon met de Zelfspodcast, maar snel kwamen daar veel andere titels bij, zoals Marc-marie en Aaf vinden iets, Geuze en Gorgels, en tientallen andere merken.
Wat kan Tonny Media dat andere bedrijven niet kunnen?
Wij zien een podcast als een merk en niet als een audiobestand. Het is een vertrekpunt naar andere media-uitingen. Hierdoor slagen we in het genereren van een extreem groot bereik.
Waaruit bestaat jouw werk bij Tonny Media?
Als hoofd productie ben ik verantwoordelijk voor alle video, audio en vormgeving. Ik stuur een team van 15 aan. Daarnaast ben ik bezig met het opstarten van nieuwe producties, formats lanceren en heb ik mij beziggehouden met overkoepelende projecten. Zo stuurde ik het team aan dat de app heeft gemaakt voor de Zelfspodcast, heb ik regie klussen gedaan, events georganiseerd en heb ik mij de laatste maanden veel beziggehouden met de nieuwe Podimo-deal. Een nieuw platform voor podcasts. Kortom ik ben een generalist.
Wat vind jij de belangrijkste trends in onze business?
Steeds meer partijen zien de meerwaarde van het filmen van podcasts en verspreiden van de content op meerdere platforms. Daarnaast is de markt volwassen aan het worden in Nederland. Podcasts worden korter en meer geformatteerd. Buitenlandse partijen komen naar Nederland, zodat er nu verschillende businessmodellen ontstaan om geld te verdienen.
Wat snapt de gevestigde orde in onze business niet wat jonge mensen wél snappen?
Dat een podcast niet alleen een in en out punt is. Een podcast kan gaan leven als je veel tijd en liefde stopt in de aankleding van het merk. Je kunt meer testen in het klein, in plaats van gelijk all in te hoeven gaan. Veel bedrijven in ons vak zijn risicomijdend.
Wat zijn jouw ambities in ons vak?
Het nog verder samen laten smelten van video/audio (en vormgeving). Naast de doorvertaling van podcasts naar snackable content, denk ik dat het medium de manier is om het als vertrekpunt te gebruiken voor formats daar buiten. Ik wil een buitenlandse podcast opzetten en ik wil blijven innoveren in het vertellen van verhalen in verschillende vormen.
Wat is het laatste nieuws?
Dat we een tweede studio aan het bouwen zijn.
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook
Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn
Vacatures in media- en marketingcommunicatie