[De Belofte 2022] Tim Niehe (Tonny Media): De podcast business is enorm aan het professionaliseren
03-06-2022 08:56:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 1031 | Tags:

Tim Niehe is Hoofd-creatie en redactieleider bij Tonny Media. Hij is genomineerd voor De Belofte 2022. Wij spreken hem. De winnaar van De Belofte 2022 wordt bekend gemaakt op woensdag 8 juni op Cross Media Congres 2022.

Kun jij Tonny Media introduceren?

Tonny Media is een pionier in podcastlandschap. We zijn productiehuis en reclamebureau ineen, alles wat we bedenken maken we in huis. Wij waren de eerste die er echt in zijn geslaagd om een betaalmodel te hangen aan een in Nederland relatief medium. Dat begon bij de Zelfspodcast en die lijn proberen wij zo goed mogelijk door te trekken in al onze andere nieuwe producties.

Wat kan Tonny Media dat andere bedrijven niet kunnen?

Ideeën extreem snel tot uitvoer brengen. Een van de krachten van Tonny Media is dat er nauwelijks beperkingen zijn op dat vlak.

Waaruit bestaat jouw werk bij Tonny Media?

Als hoofd creatie ben ik verantwoordelijk voor de ontwikkeling van nieuwe (podcast)formats en reclamecampagnes. Ik stuur de redactie en de creatietak aan. Op dagelijkse basis ben ik veel bezig met brainstormen met makers, formats lanceren en reclamecampagnes bedenken en ervoor zorgen dat deze zo goed mogelijk binnen het format van de podcast past. Wij hechten er enorm veel waarde aan dat commerciële uitingen ook luisterwaardig zijn. Het is een super leuke uitdaging om bij alles wat ik doe drie partijen tevreden moet zien te houden houden: maker, luisteraar en adverteerder. Daarnaast ben ik maker van De Derde Helft podcast, veruit de grootste Eredivisiepodcast ter wereld.

Wat vind jij de belangrijkste trends in onze business?

De belangrijkste trends in de podcastbusiness is dat het enorm aan het professionaliseren is, met alle grote buitenlandse spelers die aan het toetreden zijn tot onze markt. Een interessante ontwikkeling, omdat het ervoor zorgt dat het kaf van het koren gescheiden wordt en het (beginnende) makers nog meer dwingt om kritisch na te denken over hun product. Hoe vallen wij op tussen die 17000 andere podcasts?

Wat snapt de gevestigde orde in onze business niet wat jonge mensen wél snappen?

  • De kracht van humor. In alles wat wij doen, proberen we een zekere humor, zelfspot of relativering aan te brengen. We zijn niet bezig met politieke vraagstukken of pandemieën, dus laten we onszelf vooral niet belangrijker maken dan we zijn

  • Dat angst een slechte raadgever is. Plezier moet in mijn ogen altijd voorrang krijgen boven commercie. Klinkt tikkeltje romantisch en gaat zeker ook niet altijd even goed, maar op je bek gaan is helaas de beste manier om te leren


Wat zijn jouw ambities in ons vak?

Dat zijn er twee. De eerste is om erin te slagen om met onbekend talent een nieuw merk op te bouwen, van nationale allure. De tweede is om een podcast te ontwikkelen, die we ook internationaal kunnen uitrollen en daarmee de toekomst van ons bedrijf tot in de eeuwigheid kunnen veiligstellen.

Wat is het laatste nieuws?

In mei heeft is een van onze podcasts meer dan een miljoen plays behaald. 

www.tonnymedia.nl

www.crossmediacongres.nl

www.resultrecruitment.nl

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie