[Interview] Dave Minneboo over zijn overstap naar Qmusic: minder meetings, meer muziek
01-10-2018 09:45:00 Door: Max Vlugt | Hits: 3169 | Tags:

Dave Minneboo maakte juni 2018 de overstap van 538 naar Qmusic. Zijn bijdrage aan het succes van 538 leverde hem vorig jaar positie 46 op in de Media 100. Minneboo probeert nu als zendermanager van Qmusic een soortgelijk succes te behalen. 

Je maakte de overstap van Talpa Radio naar Qmusic. Waarom?

Ik heb achttien jaar lang met heel veel plezier bij Radio 538 en Talpa Radio gewerkt en echt alles meegemaakt. We zijn marktleider geworden in 2004 en dat hebben we tot en met 2017 volgehouden. Sterker nog, het afgelopen jaar was qua luistercijfers een recordjaar met het hoogste marktaandeel ooit. Dat was voor mij het moment om op het hoogtepunt te stoppen en eens verder te kijken of ik met mijn ervaring nog een keer ergens anders zou kunnen slagen in het radiovak.

Hoe geef jij invulling aan deze functie en wat neem je mee van je ervaring bij Talpa? 

Bij Talpa Radio was ik verantwoordelijk voor alle vier de Talpazenders: 538, Radio 10, Veronica en Sky Radio. Een uitdagende functie, maar in de praktijk verzandde ik in vele meetings en processen die er bij een bedrijf in transitie nou eenmaal bijkomen. Hierdoor kwam ik te weinig toe aan hetgeen waarom ik ooit verliefd ben geworden op het medium radio: samen met dj's, producers en muzieksamenstellers bezig zijn om het product radio nog beter te maken. Nu bij Qmusic heb ik dat weer teruggevonden. Ik ben verantwoordelijk voor de programmering en muziek. Het is een kleiner team met gedreven professionals en korte lijnen. Dat is heel fijn programmeren. 

Het marktaandeel van Qmusic is deze zomer aanzienlijk gestegen (+19%). Wat ligt hieraan ten grondslag?

Er zit hier bij Qmusic ontzettend veel jong talent. We hebben de programmering iets aangepast, klinken wat volwassener overdag en in de avond juist iets jonger. Overdag in de programmering hebben we dan ook meer ervaring ingebouwd met dj's als Menno Barreveld en Wim van Helden. Verder zijn we de zomer gestart met de Foute Maand in juni die traditiegetrouw eindigt met de Foute Party waar we wederom 40.000 bezoekers hebben verwelkomd. En we hebben een heel succesvolle campagne gehad rondom Het Geluid en de komst van onze nieuwe ochtendshow Mattie en Marieke.

Is jullie ambitie om marktleider te worden?

We barsten van ambitie, maar we hebben deze programmering gemaakt voor de lange termijn. Veel jong talent aangevuld met de nodige ervaring op de juiste plekken. We willen vooral radio maken passend bij deze tijd, met de luistaar als centraal middelpunt. Daar focussen we op. Als je goede programma's maakt, met de juiste marketing, dan volgt een mooi marktaandeel vanzelf.

Onlangs hebben Marieke Elsinga en Domien Verschuuren zich aangesloten bij Qmusic. Welke invloed heeft dit (gehad) op Qmusic?

De ochtendshow met Mattie en Marieke is net een maandje gestart. De eerste signalen zien er goed uit. De chemie en sfeer is goed, op social zijn ze al door de grens van 100.000 members gegaan. Ook de komst van Verschuuren die op 1 oktober begint zal Qmusic een boost geven. Verschuuren is een fantastische radiomaker die helemaal past bij het DNA van Qmusic.

Wat is het laatste nieuws?

Het laatste nieuws is dat we op Qmusic vanaf januari 2019 de enige echte Nederlandse Top 40 gaan uitzenden. Iets waar we lang over gesproken hebben met de stichting Top 40, maar ik ben heel blij dat ze de keuze op Qmusic hebben laten vallen om de lijst uit te zenden. Voor Qmusic is dat heel fijn omdat dit de enige hitlijst is die er echt toe doet en we willen benadrukken dat je voor de hits bij Qmusic moet zijn. Top 40 is meer dan alleen de hitlijst. In de volksmond is Top 40 een muziekgenre op zich. En dat genre vind je terug op Qmusic. 

www.qmusic.nl

 

DeMedia100 wordt gesponsord door


 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie