[Interview] Jantien van Tol (Talpa Radio): Luisteraars kunnen straks hun eigen radiodag samenstellen
11-06-2019 09:42:16 Door: Katja Brokke | Hits: 5828 | Tags:

Als talentcoach van Talpa Radio is Jantien van Tol verantwoordelijk voor de radio-opleiding van Radio 538, Radio 10, Sky Radio en Radio Veronica en de jaarlijkse talentendag. Dit jaar zullen de radioprofessionals van Talpa Network op 29 juni weer op zoek gaan naar jong talent.

Dag Jantien. Wat doet een talentcoach van Talpa precies?

Als talentcoach ben ik verantwoordelijk voor het scouten en opleiden van de talenten voor onze radiostations: Radio 538, Radio 10, Radio Veronica en Sky Radio. Uiteraard doe ik dat niet alleen, maar samen met Demi Saulic en de andere professionals binnen Talpa Network. Daarnaast onderhoud ik contact met het management van onze radiostations. Dat is niet alleen belangrijk voor de inzet van de talenten bij evenementen, maar ook voor de doorstroom. Op die manier zorgen we ervoor dat de juiste personen op de juiste plek terechtkomen.

Wat staat er te gebeuren op 29 juni?

Elk jaar organiseren we een talentendag en deze staat dit jaar gepland op 29 juni. Uit alle aanmeldingen maken we een selectie van dj’s, redacteuren/producers en nieuwslezers die we uitnodigen. We willen dat ze sowieso een geweldige radiodag met elkaar beleven, maar ze moeten ook echt aan de bak. De dj’s gaan een demo opnemen en de redacteuren/producers krijgen een test voor redactiewerk. Daarnaast hebben we een muzikant uitgenodigd die de talenten drie minuten moeten interviewen. We sluiten de dag af met een gastcollege van Veronica-dj Lindo Duvall.

Waaruit bestaat jullie interne radio-opleiding?

Bij de radio-opleiding van Talpa maken de talenten elke week een radioprogramma in teamverband. Een team kan bestaan uit een dj, producer en nieuwslezer. Elke maand krijgen ze persoonlijke coaching en zijn er workshops en gastcolleges met professionals van diverse disciplines. Zo kunnen de talenten in de breedte van het radiovak kennis opdoen en groeien in hun creativiteit en kennis. Daarnaast werken ze bij events zoals Koningsdag en ADE en lopen ze regelmatig mee met programma’s van onze landelijke radiozenders. Omdat radio inmiddels meer is dan alleen radioprogramma’s zijn ze ook druk bezig met het produceren video’s en podcasts, zodat ze ook leren voor online relevante content te maken.

Hoe staat het met de nieuwe aanwas van radiotalent?

Het hele jaar door ontvangen we aanmeldingen en demo’s en die zijn natuurlijk altijd meer dan welkom. Iedereen krijgt van ons feedback en het is mooi om te zien en te horen wat ze met de feedback doen en hoe ze groeien als programmamaker. Bovendien is het geweldig dat jongeren nog steeds passie voor het vak hebben. Ook al kunnen we niet iedereen uitnodigen voor de talentendag, toch wil ik iedereen aanmoedigen om zich aan te melden.

Jullie zenders hebben zich snel en goed weten aan te passen aan de moderne manier van mediaconsumptie. Welke rol heb jij daarin gespeeld?

Voor de opleiding is het belangrijk dat we sturen in de koers van het bedrijf en dat betekent dat de talenten echte contentmakers moeten worden. Ze zijn dus niet alleen bezig met het maken van een radioprogramma, maar ze worden opgeleid voor meerdere disciplines, zodat ze breder inzetbaar zijn.

Hoe zal radio eruitzien over pakweg 20 jaar?

Wat niet ver van ons vandaan is, is een platform waarbij de luisteraar nog meer in control is. Op basis van persoonlijke interesses in muziek, programma’s, fragmenten, podcasts, nieuws, weer en verkeer kunnen luisteraars zelf hun radiodag samenstellen. Denk bijvoorbeeld aan je eigen playlist waar je tussendoor fragmenten hoort van één of meerdere programma’s die je leuk vindt. Of switchen tussen drive time- en office hours- programma’s van verschillende zenders, zelf bepalen of je wel of geen nieuws /weer/verkeer wilt en de lengte daarvan, alleen headlines of meer achtergronden.

De langere termijn ligt in het verlengde van wat je nu ook al ziet. Diverse platformen leren de gebruiker steeds beter kennen en schotelen dus dat voor wat hen interesseert. Dat zal met radio ook gebeuren. Of zoals Gert Jan Kole, een solutions architect met wie ik veel over de toekomst van radio praat, het zegt: "Creatie zal door contentmakers (radiomakers) gebeuren, maar het aanbod voor de gebruikers wordt op basis van voorkeur steeds meer door platform zelf gekozen."

Wat is het laatste nieuws?

We zijn nu bijna twee jaar bezig en inmiddels zijn achttien talenten doorgestroomd naar onze radiostations. Zowel dj’s als producers als nieuwslezers. Daarnaast is de huidige club druk bezig met de productie van een aantal mooie crossmediale concepten die binnenkort online verschijnen.

www.talpanetwork.com

 

Lees ook: Talpa Network organiseert nieuwe talentendag

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie