[Interview] Paul Römer (Talpa Network): einde diverse Nederlandse radiolandschap dreigt
09-05-2022 09:00:00 Door: David de Jong | Hits: 4488 | Tags:

Paul Römer is sinds juni 2019 actief bij Talpa Network en in november van dat jaar toegetreden tot de Raad van Bestuur. We spraken hem over zijn bijna driejarig directeurschap en de ontwikkelingen bij het bedrijf. Deel 1 van dit interview over de televisie-activiteiten is hier te vinden. In dit deel gaat het over de radio-activiteiten (Radio 538, Sky Radio, Radio 10, Radio Veronica en Juke).

Je bent naast directeur radio en televisie van Talpa Network ook voorzitter van de Vereniging Commerciële Radio. In de radiomarkt is veel gebeurd in de laatste drie jaar.

Eerst de ACM die jullie kapittelde voor mogelijke overtreding van de mededingingswet en opdroeg jullie kortingssysteem One Media Salesaan te passen. Vervolgens de coronacrisis, toen een lange discussie over de verlenging van de licenties, een heropleving van de radiomarkt, de hoge te betalen bedragen voor de verlenging en vervolgens de radiodeal van het jaar: de terugkeer van programmadirecteur Dave Minneboo die jullie in maart 2018 voor Qmusic/DPG Media had verlaten.

Daarnaast merkt Talpa Network met zijn vier zenders de concurrentie en zijn er bij met name Radio Veronica de nodige wisselingen geweest en ook in enige mate bij Radio 538.

Hoe kijk je terug op het lange traject van de licentieverlengingen en de lobby die je voerde?

Ik kan alleen praten over de drie jaar dat ik hiervoor verantwoordelijk was. Ook hier is de coronacrisis van invloed geweest. Toen de crisis uitbrak, viel van de ene op de andere dag bijna 75 procent van de omzet weg en niemand die wist hoe lang dat zou gaan duren. Dat heeft de hele commerciële radiosector aan het wankelen gebracht. De publieke zenders kregen voor enorme bedragen steun uit Den Haag, maar de commerciëlen moesten hun eigen broek ophouden. Dat hebben we gedaan ten koste van veel banen en pijn.

Uiteindelijk viel er dat jaar ongeveer 50 miljoen euro weg uit de radiosector (circa 25 procent van de totaalomzet) en heeft de sector gevraagd aan de overheid: geef ons iets meer tijd om deze schade in te halen via een zogenaamde noodverlenging van drie jaar. We vroegen geen geld zoals andere grote bedrijven, alleen maar wat meer tijd. Daar hebben wij een keiharde lobby voor moeten voeren en tegen alle stromen en tegenwerking in is dat ons gelukt.

Daarmee kon de commerciële sector weer door. Er kwam alleen nog één aap uit de mouw en dat was het gegeven dat de ongeclausuleerde zenders wel even zeven tot dertien keer zoveel moesten gaan betalen voor hun licentie. Voor ons onbegrijpelijk en ook onverteerbaar. Die discussie is nog niet afgelopen.

De strijd is juridisch nog niet gestreden. Kink heeft nog twee procedures lopen en jullie gaan het licentiebedrag nog aanvechten. Stef Blok besloot tot het bedrag in zijn laatste weken als minister en de huidige verantwoordelijk minister (Micky Adriaansens, ook van de VVD) gaf aan geen aanknopingspunten meer te zien om iets te veranderen.

Waarom heeft politiek Den Haaguiteindelijk dit licentiebedrag vastgesteld? Waren jullie argumenten bij hun en de SEO Economisch Onderzoek die adviezen uitbracht bekend? 

Het is mij een compleet raadsel waarom de overheid niet welwillender tegenover de problemen van de Nederlandse commerciële radiosector heeft gestaan. Wel merkte ik dat gedurende het proces de stellingnames verhardden en op een gegeven moment was zelf het gesprek niet goed meer mogelijk. Dus we hebben wel informatie uitgewisseld met elkaar, maar de wil om die ook echt serieus te nemen, was er op een gegeven moment niet meer. We moeten weer zinvol met elkaar in gesprek komen. De basis is daarvoor inmiddels gelegd, dat neemt niet weg dat wij ons met hand en tand zullen blijven verzetten tegen die exorbitante verhoging.

Wat betekent het voor de radiotak als de besluiten voor de te betalen licentiebedragen hoog blijven?

Als de bedragen inderdaad zo exorbitant hoog blijven, zal dat een grote impact hebben op het investeringsvermogen en het digitaliseringstempo van de Nederlandse commerciële partijen. Ondertussen wordt dan de afstand tot de internationale platforms, die deze hindernissen allemaal niet hebben, groter. Op termijn zou dat wel eens het einde kunnen betekenen van het mooie diverse radiolandschap dat wij hebben. Dan wordt het allemaal een grote internationale eenheidsworst.

Gezien de luistercijfers lijkt (lineaire) radio succesvoller te zijn bij een steeds ouder wordende. Radio 10, dat best goed scoort met marktaandelen, heeft luisteraars van gemiddeld 50 jaar; Sky Radio 47,5, Radio 538 42,7 jaar en Radio Veronica 43,6. jaar. De gemiddelde radioluisteraar sectorbreed is 51,3 jaar oud. Hieruit blijkt dat de jonge doelgroepen 16-35 ondervertegenwoordigd zijn. Hoe ga je hiermee om? Is dit iets om je zorgen over te maken gezien de commerciële doelgroepen? Als je dit tij zou willen keren, hoe denk je dit te doen?
(bron: analyse NLO)

Ik kan de demografie van Nederland niet veranderen. Die is wat die is. Maar elke leeftijdsgroep heeft een audiobehoefte. Natuurlijk zijn onze hoofdzenders onze belangrijkste merken, maar Talpa Network Radio is meer dan dat. We hebben een groot aantal digitale kanalen: DAB+ zenders, Juke, podcasts en meer. We zullen op de schouders van onze hoofdmerken doorbouwen op elk mogelijke audiobehoefte van Nederland. Ik ben er 100 procent van overtuigd dat als je aanbod inhoudelijk relevant is en je merken sterk, het publiek je uiteindelijk altijd weet te vinden.

De marktaandelen stonden bij Talpa Network de afgelopen jaren onder druk; het vertrek van Edwin Evers betekende veel, terwijl Radio 10 een opmars maakte. Wat verwacht je met het terughalen van Dave Minneboo voor de radiotak?

Het klopt dat ons marktaandeel in de afgelopen jaren iets gekrompen is. Daar zijn hele duidelijke redenen voor. Inmiddels zijn we vele analyses verder en hebben wij veel acties genomen om het aandeel weer te laten groeien. De afgelopen cijfers geven de burger moed. De komst van Dave Minneboo, die natuurlijk een superprofessional is, zal zeker bijdragen aan het verdere herstel. We zijn nooit in paniek geweest, het hoort erbij, niemand kan eeuwig groeien. Een (korte) periode van krimp is heel gezond om de boel weer eens goed tegen het licht te houden om vervolgens vol hernieuwde energie de weg naar boven weer in te slaan. 

Hoe vind je het gaan met Radio Veronica onder leiding van Rob Stenders en Caroline Brouwers?

Fantastisch. De nieuwe richting is hoorbaar en voelbaar. Het zijn heerlijke collega’s om mee te werken. Je ziet de zender gewoon opleven onder hun handen.

Vlak voor jouw komst werd Juke omgevormd tot gratis platform. Hoe vind je het gaan met Juke? Is het gelukt dit tot winstgevende activiteit om te vormen, hoe is dit gelukt of hoe gaat dit lukken nu ook NPO Luister meer van zich zal laten horen? 

Wij doen nooit uitspraken over onze financiële performance dus ook nu niet. Met Juke hebben wij een zeer goed functionerend digitaal platform en is daarmee essentieel voor onze digitale ambities. Naast dit technische platform is de Juke -app ook een consumentenmerk. En gezien de tijd en energie die in de marketing van dat merk is gestopt, had ik nu wel verder willen zijn dan waar we staan. Werk aan de winkel dus.

Jullie hebben eind april vier extra radiostations (538 Classics, Veronica Vintage, Radio 10 80s en Sky Nice & Easy) via DAB+ gelanceerd en Radio 538 Non stop heeft de plek van 538 Top 50 ingenomen via DAB+. Wat zijn je verwachtingen hiervan? Hoe denk je dat beluistering zal gaan over een aantal jaar, DAB+, FM, internet/apps? Of een combinatie?
Hoe blijf je luisteraars trekken en ook met name de jonge doelgroepen?

Een ding is zeker de toekomst van audiodistributie is een digitale. Ooit komt er een eind aan FM. DAB+ wordt gezien als een kanshebber om de plek van FM over te nemen. Maar er zijn meer kapers op de kust, zoals 5G en natuurlijk online. Niemand weet welk paard gaat winnen en dus zetten we in op alles, je hebt simpelweg geen andere keus.

Visual Radio is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden. Radio 10, Radio 538 en Radio Veronica zijn hier ook mee gestart in de loop der jaren. Hoe zie je die ontwikkeling? 

Om je radiomerk up to date te houden, zijn social media onontbeerlijk. En voor social media heb je weer videocontent nodig. Dus ik denk dat visual radio niet meer weg te denken is. Puur de beelden voegen wat mij betreft niet veel toe, alleen als er iets bijzonders gebeurt in de studio.

www.talpanetwork.com
www.538.nl
www.skyradio.nl
www.radio10.nl
www.radioveronica.nl
www.juke.nl

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie